Translate

Wednesday, June 15, 2016

النسب للأطفال غير الشرعيين penasaban anak tidak sah taraf

PENASABAN ANAK TIDAK SAH TARAF
النسب للأطفال غير الشرعيين
PENDAHULUAN
Fenomena nikah sindiket dan bayi yang lahir tanpa bapa telah menjadi satu isu yang merisaukan di negara kita satu dekad ini. Berita mengenai pembuangan bayi seringkali menjadi isu utama di dada akhbar sementara kes ibu yang hamil tanpa nikah semakin bertambah dari semasa ke semasa.
أصبحت ظاهرة سينديكيت النكاح والأطفال الذين يولدون دون أب هو قضية قلقية  في بلدنا عقد من الزمان. أخبار عن الطفولة المنبوذة غالبا قد تكون قضية رئيسية في الصحف كما هو المشكلة الأمهات  الحاميلات دون المتزوجات زيادة من وقت لآخر.

Sebagaimana yang kita ketahui, nikah sindiket yang juga dikenali sebagai kahwin lari merupakan pernikahan yang tidak mengikut saluran perundangan semasa yang biasanya disempurnakan oleh Wali Hakim tanpa memperoleh kebenaran Pendaftar Nikah,Cerai dan Rujuk di mukim di mana pasangan wanita  bermastautin (Intan Ghulam Khan:2012). Menurut statistik yang dilaporkan oleh Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan, terdapat 309 pertuduhan yang dibuat bagi kesalahan berhubung akad nikah (Seksyen 40 Akta Undang-undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984) bagi tahun 2010 dari bulan Januari hingga bulan Jun.
كما عرفنا ، سينديكيت النكاح أو نسمي النكاح دون الرضا هو النكاح الذي لا يتابع القانون عادة النكاح يكمل بولي الحاكم دون قبولة من التسجيل النكاح، الطلاق والرجوع في مقيمه الذين تستوطن المرءاة . ( انتان غولم : 2012) . وفقا الإحصائيات من القسم الدينية بولاية الإتحادية، يوجد حول 309 التهم للجريمة تتعلق عقد النكاح (شيكشن/حي 40 فصل القانون الأسرة الإسلامية (ولاية الإتحاد)  1984 للسنة 2010 من يناير حتى يونيو.

 Selain itu, berdasarkan laporan rasmi Jabatan Pendaftaran Negara, sejak tahun 2008 hingga 2012, terdapat lebih 167,073 bayi yang direkodkan kelahirannya tanpa bapa telah didaftarkan di Jabatan Pendaftaran Negara. Di Malaysia, perangkaan mengenai kelahiran anak tak sah taraf dan ibu hamil tanpa nikah yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) menunjukkan terdapat seramai 17,303 anak luar nikah atau tidak sah taraf berketurnan Melayu yang telah didaftarkan di seluruh negara sepanjang tahun 2009 berbanding dengan 16,541 kes tahun 2008 dan 16,100 kes bagi tahun 2007.
علاوة على ذلك ، تشير إلى أن التقرير الرسمية للقسم التشجيل البلدية (  )  يوجد حول 167 073 الصبيان الذي ولادتة   دون أب قد مسجلة في قسم التسجيل البلدية . في ماليزيا، العدد تتعلق بجريمة الأطفال غير الشرعيين و الأمهات الحاملات دون النكاح من شعب الملايو هو 17303 حالة  الذي قد مسجلة في كل عاصمة في السنة 2009 مقارنة 16541حالة  في السنة 2008 و 16100 حالة في السنة 2007.

Statistik yang diberikan merupakan bukti peningkatan kes-kes yang perlu diberikan perhatian dan diambil tindakan selanjutnya demi menjaga kemaslahatan semua pihak. Kedua-dua isu yang diterangkan di atas akan memberi impak negative kepada anak yang dilahirkan terutamanya yang beragama Islam dan berbangsa Melayu.

هذا الإحصاء هو برهن زيادة المشاكل الذي بنبغي علينا أن ننتبه و تلخيص هذه مشكلة لمحافظة المصلحة كل فرقة. تبين هاذان قضيتان سوف تعطي  التأثير السلبية للأطفال خاصة للدين الإسلام وشعب الملايو .




DEFINISI

            Dalam membincangkan isu anak tidak sah taraf di Malaysia, sejarah mengenai pertikaian anak tidak sah taraf zaman Khulafa Al-Rasyidin juga mestilah diambil berat bagi mengetahui serba-sedikit sejarah mengenai hal ini pada zaman sebelumnya.
في مناقشة عن قضية الأطفال غير الشرعيين في ماليزيا، التاريخ عن جدال الأطفال غير الشرعيين في عصر الخلفاء الراشدين يجب علينا أن ننتبه لمعرفة قليلا عن التاريخ هذه قضية وحالة في عصر قبله.
           
Pada zaman Umar RA terdapat dua kes yang menjadi rujukan utama dan kajian ulama. Kes yang pertama, dua lelaki berselisih kerana saling mendakwa nasab seorang kanak-kanak hasil persetubuhan zaman jahiliah kepada khalifah Umar RA. Umar memerintah supaya dipanggil saudara lelaki bani Mustaliq. Setelah lelaki itu datang, Umar menyuruhnya supaya memerhati di antara kedua lelaki yang mendakwa itu siapakah yang paling layak berdasarkan pengecaman kemiripan kanak-kanak. Lelaki itu menjawab; kedua-duanya bersekutu (sama mirip). Umar RA berkata; "matamu telah terkeliru!"Umar RA bangun dan memerintah supaya ibu bayi tersebut berjumpa dengannya (Mohd Azhar,Mohd Lukman,ms:120).
يوجد حالتان في عصر عمر رضي الله عنه التي جعل مراجع الأولى والمصدر المهمة  في الدراسة العلماء. الحالة الأولى، يختلف الرجلان لأن هو يدعي النسب للطفل حاصلة الجماع في عصر جاهليته  . هما يراجعان للخليفة عمر . يأمر عمر أن دعوة الرجال بني مستهلك. وبعد مجيئ هذا الرجال، يأمره أن يلاحظ بين الرجالان الذي هما يدعيان من أضفل  التشابة وجهه لذلك الطفل. قال الرجال: " هما تشابة) . قال عمر : " اختلف عينك! ". قام عمر و يأمر الأم لذلك الصبي أن يقابله . ( محمد أزهر محمد لقمان صفحة : 120) .



            Umar RA bertanya kepada ibu kanak-kanak; "bayi ini anak siapa di antara dua lelaki ini". Ibu menjawab; "bayi ini anak lelaki ini". Beliau menyetubuhi aku dan aku bersamanya sehingga aku hamil. Kemudian ia membiarkan aku sehingga aku melahirkan anak-anak daripadanya. Kemudian dia mendatangi aku dan aku hamil, tetapi aku keluar darah (seperti keguguran) sehingga aku menduga tiada apa-apa lagi dalam rahimku. Kemudian datang lelaki yang satu lagi menyetubuhi aku dan hamil daripadanya. Lalu Umar RA bertanya; "adakah engkau mengetahui yang mana satukah bapanya". Perempuan itu menjawab; "aku tidak pastikan di antara keduanya". Lalu Umar RA memutuskan; "wahai kanak-kanak, engkau pilihlah salah seorang daripada dua lelaki ini" Kanak-kanak itu memegang tangan salah seorang daripada dua lelaki tersebut lalu beredar.
سأل عمر رضي الله عنه لأم ذلك الطفل. " بين الرجلان ،من هو الأب لهذا الطفل ؟ تجيب الأم : " هذا الأب لهذا الطفل" .يجامعني حتي كنت حامل. وبعد ، يتركني حتي أولد  الطفل منه.بعد هو يجيئني وأنا حامل ، ولكن خرج الدم ( السقوط)  وأدعي ما فية الشيئ في رحمي. وبعد جاء الرجال الأخرى يجامعني وأنا حامل . سأل عمر " هل أنت تعرفين من هو أبوه؟  قال المرءاة:  " وأنا غير مؤكد عن هذا". قال عمر :" يا الأطفال ! اختر واحد منهما " و حمل الطفل اليد واحد منهما وهم مفارقة . 







            Daripada fakta kes di atas menunjukkan bahawa hubungan haram itu berlaku di zaman jahiliah. Menurut amalan jahiliah wanita yang diceraikan tidak mempunyai iddah yang menyebabkan ibu itu terus melakukan persetubuhan dengan lelaki kedua setelah ditinggalkan lelaki pertama. Mereka mempertikaikan setelah berlalu beberapa tahun, iaitu setelah umur kanak-kanak ini telah remaja. Satu pendekatan siasah syari'iyyah yang diambil Umar RA ialah beliau berusaha menyelesaikan kes tuntutan ini dan tidak membiarkan tuntutan itu berlarutan dalam jangka masa yang panjang. Sikap Umar RA ini perlu dicontohi pihak berwajib kerana melengahkan tuntutan membawa kemudaratan kepada pihak-pihak bertikai (Mohd Azhar,Mohd Lukman ms:121).
من تلك الحالة يشير إلينا أن الزنا قد فعل في عصر الجاهلية. من تقاليد الجاهلية ، المرأة التي في الطلاق ليس معها عدة وهذا يسبب الزنا مرة الثانية بعد ترك الرجال الأول. يختلف بنهم بعد السنة القديمة وهي ذلك الطفل في مرحلة الشباب. يأخذ عمر من السياسة الشرعية لتلخيص هذه مشكلة وليس يتركه بدون الخلاصة . ينبغي علينا أن نمثل ما فعل من قبل عمر رضي الله عنه لأن تترك المشكلة أو يغفله دون التلخيص يؤدي إلى المضرة والفسد للفريق معينة ( محمد أزهر محمد لقمان : الصفحة 121) .








            Walau bagaimanapun, kedua-dua kes ini terdapat dalam beberapa nukilan yang berbeza tetapi mempunyai jalan cerita yang hampir sama, iaitu kisah dua lelaki telah menyetubuhi seorang perempuan dalam tempoh suci yang sama. Umar RA memutuskan anak tersebut dinasabkan kepada salah seorang daripadanya berdasarkan kemiripan dan dan berhak mendapat pusaka yang saling mewarisi. Berdasarkan kisah yang diterangkan di atas, dapat kita simpulkan bahawa anak tidak sah taraf merupakan isu yang berlaku sejak zaman Khulafa Rasyidin dan dibahaskan oleh para ulamak sejak ratusan tahun dahulu.
ولكن ، يوجد هاتان حالتان في كتابة مختلفة ولكن ضمنه تشابه بينهما يعني القضية عن جماع الرجلان لمرأة واحدة في مساومة لمدة طاهرها. يأمر عمر أن ينسب الطفل  واحد منهما تأسس على التشابة وجهه بينهما. ويمكن الطفل أن يرث الميراث . للخلاصة ، الطفل غير الشرعيين هو القضية منذ عصر الخلفاء الرشدين و بحث من قبل العلماء منذ مائة سنة قديمة.

Setelah mengimbas kembali kisah anak tidak sah taraf pada zaman Khulafa Rasyidin, definisi semasa hendaklah diberi perhatian sebaiknya. Definisi anak tidak sah taraf akan diterangkan dalam dua aspek iaitu definisi menurut syarak dan juga definisi anak tidak sah taraf mengikut enakmen yang berkaitan. Sebelum dikenali sebagai anak tak sah taraf, mereka disebut sebagai “Anak Zina” yang kemudiannya sebutan itu dilunakkan sedikit menjadi “Anak Luar Nikah” dan akhirnya dilunakkan lagi sebagai “Anak Tak Sah Taraf” (Paizah Hj Ismail, 2013). Anak tak sah taraf adalah satu istilah khusus menurut perspektif perundangan, manakala anak luar nikah merujuk kepada perspektif fiqh.
من تلك القصة ،نبين عن التعريف الأطفال غير الشرعيين في حالتان وهما تعريف شرعا  و تعريف من القانون المعينة. بعد نسمي الأطفال غير الشرعيين نقول أبن الزنا وبعد نقول الأولاد من أبوين غير النكاح ولآن نقول الطفل غير الشرعيين (فائزه حاج إسماعيل، 2013) . هذا هو  الإصطلاح  الخصوص من جانب القانون و أبن من أبوين غير النكاح هو الإصطلاح من جانب الفقة.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-57 yang bersidang pada 10 Jun 2003 telah membincangkan mengenai Anak Tak Sah Taraf dan memutuskan bahawa  Anak Tak Sah Taraf ialah Anak yang dilahirkan di luar nikah sama ada akibat zina atau rogol dan dia bukan daripada persetubuhan syubhah atau bukan daripada anak perhambaan. Selain itu, anak tidak sah taraf juga boleh didefinisikan sebagai anak dilahirkan kurang dari 6 bulan 2 lahzah (saat) mengikut Takwim Qamariah daripada tarikh tamkin (setubuh). Bahkan, anak tak sah taraf tidak boleh dinasabkan kepada lelaki yang menyebabkan kelahirannya atau kepada sesiapa yang mengaku menjadi bapa kepada anak tersebut. Oleh itu mereka tidak boleh pusaka mempusakai, tidak menjadi mahram dan tidak boleh menjadi wali. Ini merupakan definisi yang dipersetujui oleh mufti di Malaysia.
يناقش في  المذكرة  للمجليس الفتوى الوطني للأحوال الدينية الإسلامية الماليزيا لمرات السبعة والخمسون في التاريخ 10 يونيو 2003  القضية عن الأطفال غير الشرعيين وخلاصة القول بأن الأطفال غير الشرعيين هو الأطفال الذي مولادة من أبوين دون النكاح من الجريمة الزنا أو الإغتصب وهو ليس من جماع الشبهة أو ليس من أبن العبد . غير ذلك،  تعريف الأطفال غير الشرعيين  الأخرى هو الأولاد مولادة على أقل من ستة أشهر لحظت من تقويم قمرية من التاريخ تمكن (جماع). بل، الأطفال غير الشرعيين لا يمكن ينسبه للرجال الذي يسبب مولاده أو الشخص الأخرى الذي يعترف أبوه.  لذلك ، هم لا يمكن ورث ويرث  ولا يمكن أن يجعل محرم وولي . وهذا هو التعريفات الذي يوافق من قبل الفتوي في ماليزيا.



Tambahan lagi, menurut Seksyen 2 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 (Akta 303) ““illegitimate” in relation to a child means born out of wedlock but not as a result of syubhah intercourse”. Pengertian yang hampir sama juga didefinisikan di dalam Seksyen 2 Enakmen Undang-undang Keluarga Islam Negeri Selangor yang menetapkan bahawa “illegitimate” in relation to a child means born out of wedlock but not as a result of syubhah intercourse”. Kedua-dua enakmen mempunyai dua elemen yang sama mengenai pengertian anak tidak sah taraf iaitu anak yang lahir di luar pernikahan dan juga anak yang dilahirkan daripada persetubuhan yang syubhah.
إضافة إلى ذلك، من شيكشن /حي القانون الأسرة الإسلامية (ولايات الإتحاد)  1984 ( الفصل 303) "    .......... هذا التعريف تساوي من التعريف في شيكشن/حي 2 الفصل القانون أسرة الإسلام بولاية سلنجور الذي يثبت أن ............. يتضمن هذان الفصلان عنصران عن التعريف الأطفال غير الشرعيين وهو الأطفال الذي يولد من أبوين غير النكاح و الأطفال يولد حاصلة من جماع الشبهة.

            KAEDAH

            Bagi menentukan status seseorang anak yang dilahirkan, penentuan nasab sangat dititikberatkan dalam Islam melalui tiga kaedah utama iaitu melalui firasy (perkahwinan), keterangan Saksi dan juga ikrar. Penerangan yang lebih jelas akan dinyatakan di perenggan seterusnya dengan meneliti beberapa seksyen yang terlibat dalm kaedah pensabitan anak. Beberapa seksyen perlu diberi perhatian dalam menentukan nasab anak. Seksyen yang dinyatakan di bawah penting bagi memenuhi kriteria dan syarat yang diperlukan dalam menentukan nasab anak.
لتعيين طرف الأولاد ، النسب هو الأمور المهمة في إسلام تتكون ثلاثة قواعد : أولا : الفراش (النكاح) وثانيا : إضاح من شاهد وثالثا : إقرار . إضاح واضح سنشرح بعد بننتبه على شيكشين بدقيق في مشكلة النسب. بعض شيكشين يجب علينا أي نهتم إليه في تعيين النسب. وهذا شيكشن مهمة لمليئة الشروط في تعيين النسب.

            Section 110 of Islamic Family Law (Federal Territories) Act 1984 (IFLA) reads where a child is born to a woman who is married to a man more than six qamariah months from the date of the marriage or within four qamariah years after dissolution of the marriage either by the death of the man or by divorce, the woman not having remarried, the nasab or paternity of the child is established in the man, but the man may, by way of li’an or imprecation, disavow or disclaim the child before the Court.

Section 112 of IFLA 1984 reads where a woman, not having remarried, makes a declaration that the period of ‘iddah has been completed, whether the period is for death or divorce, and she is subsequently delivered of a child, the paternity of the child shall not be ascribed to her husband unless the child was born less than four qamariah years from the date of the dissolution of the marriage either by the death of the husband or by divorce.

Section 113 IFLA 1984 where a man has syubhah sexual intercourse with a woman, and she is subsequently delivered of a child between the periods of six qamariah months to four qamariah years after the intercourse, the paternity of the child shall be ascribed to the man.

Section 114 of IFLA 1984 laid down the conditions for valid acknowledgment where a man acknowledges another, either expressly or impliedly, as his lawful child, the paternity of the child shall be established in the man, if the following conditions are fulfilled, that is to say:
(a) the paternity of the child is not established in any one else;
(b) the ages of the man and the child are such that filial relationship is possible between them;
(c) where the child is of discreet age, the child has acquiesced in the acknowledgment;
(d) the man and the mother of the child could have been lawfully joined in marriage at the time of conception;
(e) the acknowledgment is not merely that he or she is his son, but that the child is his legitimate son;
(f) the man is competent to make a contract;
(g) the acknowledgment is with the distinct intention of conferring the status of legitimacy;
(h) the acknowledgement is definite and the child is acknowledged to be the child of his body.

            Selain itu, nasab anak masih boleh ditolak dan dinafikan sekiranya memenuhi syarat-syarat yang digariskan menurut undang-undang.  
وغير ذلك ، النسب يمكن أن يفرض أو ينفي إذا الشروط ليس كامل من جانب القانون.

            Section 115 of the same act reads the presumption of paternity arising from acknowledgment may only be rebutted by:
(a) disclaimer on the part of the person acknowledged Laws 62 of Malaysia ACT 303
(b) proof of such proximity of age, or seniority of the acknowledgee, as would render the alleged relationship physically impossible;
(c) proof that the acknowledgee is in fact the child of some other person; or
(d) proof that the mother of the acknowledgee could not possibly have been the lawful wife of the acknowledgor at the time when the acknowledgee could have been conceived.

            Walaupun begitu, sekiranya pengesahan nasab anak telah dilakukan mengikut undang-undang, maka pengesahan tersebut tidak boleh ditarik balik sejurus selepas itu. Hal ini digariskan di dalam beberapa seksyen di bawah Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984.
إذن ، إذا  النسب قد فعل من القانون ، هذا النسب لا يمكن أن يفرض . وهذا الشرط يوجد في بعض شيكشين القانون أسرة الإسلام (ولايات الإتحاد) 1984

Section 116 readsthat where the acknowledgor is a woman who is married or who is observing the ‘iddah, the paternity of the person acknowledged shall not be ascribed to her husband unless her acknowledgment is confirmed by him or by evidence.

Section 117 reads where a person acknowledges another as his father or mother, the acknowledgment, if assented to or confirmed by the acknowledgee, whether during the lifetime or after the decease of the acknowledgor, shall constitute a valid relationship, in so far as the parties themselves are concerned, provided that the ages of the acknowledgor and the acknowledgee are such that filial relationship is possible between them.

Section 118 reads where a person acknowledges another as a relation other than as a son, mother, or father, the acknowledgment shall not affect any other person unless that other person confirms the acknowledgment.

Section 119 reads once an acknowledgment or confirmation has been made in respect of paternity or relationship, the acknowledgment or confirmation shall become irrevocable.

Berdasarkan seksyen-seksyen yang telah dinyatakan di atas dengan merujuk kepada Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984 jelaslah bahawapengertian yang dibawa oleh pembuat undang-undang tidak jauh perbezaannya dengan ulama. Kedua-dua pihak menggunakan konsep anak tidak sah taraf yang sama. Selain itu, kaedah dalam menentukan nasab anak tidak sah tarah juga dijelaskan dengan baik sekali dengan tiga kata kunci penting yang utama iaitu melalui firasy(perkahwinan), ikrar dan keterangan saksi. Ianya sesuatu yang sangat penting untuk diberi perhatian kerana Allah telah menggariskan undang-undang tentang perkara ini dan sangat dituntut untuk mematuhinya sebagaimana penggubal undang-undang berada di landasan syarak dalam perkara ini.


من رجوع إلى شيكشين قبل هذا ، أن التعريف من قبل العامل القانونية تشابة التعريف من قبل العلماء. يستخدم هذان الفريقان الفكرة المساومة عن الأطفال غير الشرعيين. بعد ذلك، القاعدة في تعيين النسب للأطفال غير الشرعيين قد يواضح بثلاثة الأمور وهم الفراش (النكاح) إقرار و إضاح من الشاهد واضح جيدا. وهذا هو الأمور المهمة و الله يأمر إلينا عن هذا القانون وينبغي علينا أن طاعته كما فعل العامل القانونية في هذا القضية.



            Allah swt berfirman dalam al-Quran yang bermaksud: "Sesungguhnya kami telah mengutuskan rasul-rasul Kami dengan membawa bukti-bukti yang nyata dan telah kami turunkan bersama mereka al-kitab dan neraca (keadilan) supaya manusia dapat melaksanakan keadilan (al-Hadid: 25). Allah swt berfirman dalam ayat lain yang bermaksud "Sesungguhnya kami telah menurunkan al-Kitab kepadamu dengan membawa kebenaran, supaya kamu mengadili antara manusia dengan apa yang telah Allah swt wahyukan kepadamu (al-Nisa': 105). Kedua-dua ayat ini menunjukkan kepentingan undang-undang dan penghakiman dalam kehidupan bagi mengatur perlakuan manusia.
قال الله تعالى : ôs)s9 $uZù=yör& $oYn=ßâ ÏM»uZÉit7ø9$$Î/ $uZø9tRr&ur ÞOßgyètB |=»tGÅ3ø9$# šc#uÏJø9$#ur tPqà)uÏ9 â¨$¨Y9$# ÅÝó¡É)ø9$$Î/ ( $uZø9tRr&ur yƒÏptø:$# ÏmŠÏù Ó¨ù't/ ÓƒÏx© ßìÏÿ»oYtBur Ĩ$¨Z=Ï9 zNn=÷èuÏ9ur ª!$# `tB ¼çnçŽÝÇZtƒ ¼ã&s#ßâur Í=øtóø9$$Î/ 4 ¨bÎ) ©!$# ;Èqs% ÖƒÌtã ÇËÎÈ  سورة الحديد : 25) وقال الله تعالي: !$¯RÎ) !$uZø9tRr& y7øs9Î) |=»tGÅ3ø9$# Èd,ysø9$$Î/ zNä3óstGÏ9 tû÷üt/ Ĩ$¨Z9$# !$oÿÏ3 y71ur& ª!$# 4 Ÿwur `ä3s? tûüÏZͬ!$yù=Ïj9 $VJÅÁyz ÇÊÉÎÈ   ( سورة النساء : 105). يشير هذان الأياتان عن فوائد القانون والحكم في حياتنا لتنظيم السلوك الإنسان.









RUJUKAN
1.      Intan Ghulam Khan et.al. 2012.Nikah Sindiket Di Malaysia.Nilai:Penerbit USIM.


2.      Paizah Hj Ismail, Anak Tak Sah Taraf Dari Perspektif Syariah Dan Perundangan Islam Di Malaysia Jurnal Fiqh, No. 10 (2013) 77-90.

No comments:

Post a Comment