Translate

Saturday, September 12, 2015

ASSABIYAH

ISI KANDUNGAN

PENDAHULUAN                                                                                         2
TOPIK 1 :
APA ITU ASSABIYYAH                                                                            3 & 4
TOPIK 2:FAKTOR-FAKTOR ASSABIYYAH
2.1 : SOSIAL                                                                                                  5
2.2 : AGAMA DAN KETURUNAN                                                            6
2.3 : POLITIK                                                                                                7 & 8
TOPIK 3 : PANDANGAN IMAM EMPAT MAZHAB                              9
3.1 : IMAM ABU HANIFAH                                                                       10
3.2 : IMAM MALIK B. ANAS                                                                     10
3.3 : IMAM SYAFIEE                                                                                   11
3.4 : IMAM AHMAD BIN HAMBAL                                                         11
TOPIK 4 : KESAN ASSABIYYAH
4.1 : DUNIA AKAN DIKUASAI BARAT                                                  12
4.2 : BERLAKU KETIDAKADILAN DAN PENINDASAN                    12
4.3 : BERLAKU PERTELINGKAHAN DAN PERGADUHAN               13
KESIMPULAN                                                                                              14
BIBLIOGRAFI                                                                                              15



PENDAHULUAN

ياأيها االناس إنا خلقنكم من ذكر وأنثى وجعلنكم شعوبا وقبائل لتعرفوا إن أكرمكم عند الله أتقكم إن الله عليم خبير(13)
(Surah Al-Hujurat ayat 13)
Maksudnya: Wahai manusia! Sungguh, kami telah menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan, kemudian kami jadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku agar kamu saling mengenal. Sungguh , yang paling mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertakwa. Sungguh, Allah Maha Mengetahui ,Maha Teliti.
            Berdasarkan ayat di atas, dapat kita lihat bahawa Allah menjadikan manusia itu berbagai-bagai jenis dari suku dan kaum yang pelbagai agar kita saling mengenal dan saling melengkapi antara satu sama lain. Tidaklah Allah menciptakan manusia itu hanya untuk suka-suka tetapi kita sendiri sudah maklum bahawa tujuan utama manusia diciptakan sebagai hamba dan khalifah di muka bumi ini.
            Sedia maklum, asal-usul manusia adalah dari setitis air mani dan kita dibuat daripada tanah. Oleh itu, dapat kita simpulkan disini, bahawa manusia itu sama sahaja ,jadi, mengapa perlu ada persengketaan dan pertelingkahan sesama manusia? Justeru, kajian kali ini mendapati puncanya adalah pelbagai iaitu kerana adanya perbezaan agama dan fahaman dalam sesuatu kaum itu. Dalam topik dua, kita akan melihat punca-punca tercetusnya assabiyah dan dalam topik 3 pula ialah kesan-kesan assabiyah kepada masyarakat.
Kesimpulanya, sebagai manusia yang berakal, kita perlulah mengawal setiap tingkah laku yang kita lakukan kerana seseungguhnya setiap apa yang kita lakukan akan dibicarakan dengan seadilnya di akhirat kelak. Firman Allah dalam surah Annahl ayat 111 yang bermaksud : “ Ingatlah pada hari ketika setiap orang datang untuk membela dirinya sendiri dan bagi setiap orang diberi balasan yang sesuai dengan apa yang telah dikerjakan dan mereka ridak dizalimi.
TOPIK 1: APA ITU ASSABIYYAH?

            Assabiyyah berasal dari perkataan Arab yang mana kata dasarnya dari perkataan asab yang bermaksud mengikat.[1]  Sebagai contoh, meningkatnya individu membentuk sebuah masyarakat. Assabiyyah juga berasal dari perkataan asaba yang diistilahkan oleh Ibnu Khaldun sebagai sesuatu yang sangat sukar untuk ditentukan. [2] Oleh itu, Ibnu Khaldun membahagi istilah assabiyyah kepada dua pengertian. Bagi sudut yang positif, assabiyyah merujuk kepada konsep persaudaraan (brotherhood). Dalam sejarah peradaban Islam, konsep ini membentuk solidaritas sosial masyarakat Islam untuk saling bekerjasama  dan memenuhi kewajipan sesamaa kelompok. Dari sudut negatif pula, dapat menimbulkan kesetiaan dan fanatisme yang melampau yang tidak disandarkan kepada kebenaran.[3]
            Definisi yang diberi oleh Rasulullah s.a.w dapat difahami menerusi hadith baginda yang mana mafhumnya ialah: “ Seorang lelaki bertanya: Wahai Rasulullah, adakah dianggap assabiyyah, puak orang yang saying kepada kaum bangsanya? Jawab baginda s.a.w: Tidak,tetapi assabiyah ialah apabila seseorang itu menolong bangsanya kepada kezaliman.(hadith riwayat Ibnu Daud, Ibnu Majah dan lain-lain).[4] Pada masa sebelum Rasulullah diutus menjadi rasul, yang bakal memipin manusia, penduduk Makkah lemah pemikirannya. Jadi ketika itu, tidak ada hubngan antara kematangan berfikur dan kematangan naluri mahupun hubungan antara keterbelakangan kelompok-kelompok masyarakat di dalam bidang pemikiran. [5]Oleh itu, lahirlah berbagai-bagi kelompok masyarakat yang berbeza latar belakang mereka dan pendapat serta pandangan.
            Apabila adanya semangat assabiyyah itu, berlakunya persaingan merebut kekayaana dan kedudukan, mengingkari Hari Akhirat, menyambut berbagai-bagai kesenangan duniawi dan sanggup melakukan apa sahaja demi kepentingan kabilah. Inilah tradisi dan adat masyarakat Arab jahiliyah iaitu dalam susunan masyarakat mereka yang berkabilah terdapat kewajipan –kewajipan individu terdapat kabilah mereka yang mesti dilaksanakan.[6]
Pada dasarnya, pengkajian tentang bangsa Arab yang berasal dari keturunan Sam bin Nuh ini meliputi golongan Badwi(desa) dan Hadhari (kota). Keterasingan ini menjadikan puak itu bersifat assabiyah kerana perbezaan keturunan, bahasa , ekonomi dan kebudayaan. Dalam aspek kesuteraan Arab jahiliyah , suatu hakikat yang mungkin tidak dapat ditolak bahawa para penyair adalah kepunyaan kaumnya. Ini adalah ciri assabiyyah dimana seseorang itu hanya mentaati kaumnya sahaja.[7]
Masyarakat Arab jahiiyah pula mengamalkan sistem Kabilah yang berasaskan cara hidup berpuak-puak dan berkelompok. Dalam sebuah kabilah, ahkinya terdiri daripada suku tertentu dan mereka tinggal dalam sebuah kawasan. Setiap kabilah mempunyai identiti dan peraturannya sendiri sementara ahli kabilah pula sangat taasub dan fanatik terhadap kabilah masing-masing. Amalan sisitem kabilah ini mendatangkan kesan yang negatif kepada kehidupan  masyarakat Arab dan yang paling utamanya ialah semangat assabiyah atau semangat kesukuan yang melampau. Assabiyah ini berpunca daripada struktur sistem kabilah yang berasaskan keturunan. Selain itu, kemunculan sifat ini berkaita rapat dengan keadaan geografi dan suasana tempat tinggal mereka yang panas dan kering-kontang dan mereka bersama dalam satu kumpulan yakni kabilah mengharungi kehidupan yang sukar itu.[8]




TOPIK 2: FAKTOR-FAKTOR ASSABIYYAH

2.1 : SOSIAL
            Golongan Assabiyyah ditolak oleh syarak kerana kelompok Assabiyyah mengamalkan penindasan dan berbuat zalim dan bersifat marah. Walaubagaimanapun, golongan ini mengamalkan sifat kasih yang kuat  pada golongangannya sendiri. Bahkan, mereka juga hidup berkerja sama dan saling berhubung antara satu sama lain menyebabkan lahirnya perpaduan antara mereka.  Tetapi golongan Asabiyah ini terlalu keterlaluan kerana menyokong  golongan sendiri tanpa mengira kesalahannya dan menidakkan hak orang lain yang benar adalah ditentang oleh Islam. Itulah yang berlaku pada zaman Jahiliyah sehinggalah sekarang.
            Assabiyyah telah mencorakkan sejarah Arab dan seterusnya mempengaruhi sejarah dunia. Golongan Asabiyah juga telah membahagi pengaruh atau peranan semangat Assabiyyah Arab pada  zaman Jahiliyah dimana mereka hidup berpuak-puak yang dikenali dengan nama-nama tertentu seperti Aus dan Khazraj di Madinah manakala Bani ‘Adnan dan Bani Qahtan di Semenanjung Tanah Arab dan lain-lain . Setiap puak ini juga berlainan mengikut tempat sama ada disemenanjung Tanah Arab, Syam, Iraq dan lain-lain.[9]







2.2 : AGAMA DAN KETURUNAN
Assabiyyah  mempunyai kaitan yang kuat dengan nasionalisme. Nasionalisme merupakan satu konsep yang sangat berbeza dengan Islam. Golongan ini menyeru kepada kesatuan  berdasarkan ikatan kekeluargaan dan kesukuan, mahupun satu negara, sedangkan Islam menyatukan manusia mengikut kepada aqidah iaitu keimanan  kepada Allah S.W.T dan Rasul-Nya S.A.W. Islam menyeru agar umatnya disatukan mengikut ikatan ideology Islam dan melarang bersatu kerana kaum. Diriwayatkan dari Abu Daud bahawa Rasulullah S.A.W bersabda yang bermaksud :
“Bukan dari golongan kami orang yang menyeru kepada asabiyah, orang yang berperang kerana asabiyah serta orang yang mati kerana assabiyyah” (Abu Daud) 24.[10]
            Firman Allah S.W.T yang bermaksud : “Wahai orang-orang yang beriman! Hendaklah kamu menjadi orang-orang yang sentiasa menegakkan keadilan, lagi menjadi saksi (yang menerangkan kebenaran) kerana Allah, sekalipun terhadap diri kamu sendiri, atau ibu bapa dan kaum kerabatmu. Kalaulah orang(yang didakwa) itu kaya atau miskin(maka jangan kamu terhalang daripada menjadi saksi yang memperkatakan kebenaran disebabkan kamu bertimbang rasa), kerana Allah lebih bertimbang rasa kepada keduanya. Oleh itu, janganlah kamu turutkan hawa nafsu supaya kamu tidak menyeleweng dari keadilan. Dan jika kamu memutarbalikkan keterangan ataupun enggan(daripada menjadi saksi), maka sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan”[11]
           





2.3 :POLITIK
Pada zaman jahiyah, mereka telah mengamalkan semangat assabiyyah. Ini disebabkan cara hidup  mereka secara berkabilah, mereka mempunyai semangat assabiyyah yang sangat kuat. Semangat ini menyebabkan sering berlakunya peperangan yang berpanjangan di antara satu kabilah dengan kabilah yang lain. Mereka akan segera bertindak sekiranya terdapat anggota kabilah yang dizalimi. Kehidupan mereka  secara berpuak-puak, menyebabkan mereka ini sering berperang sesama sendiri sama ada secara individu atau kelompok. Tujuannya adalah untuk mendapat kuasa, restu puak, perlindungan dan pengaruh daripada penjajah.
Keimanan, ketakwaan, amal soleh, beribadat, adil, benar, pemurah, belas kasihan, tolong-menolong dalam melakukan kebajikan dan melarang kemungkaran dan sebagainya. Jika sifat ini sebati dalam diri seseorang muslim terutama pemerintah maka ia secara langsung menjadi sempurna seperti yang dikehendaki oleh Allah s.w.t. Sifat ini dapat ditonjolkan lagi sekiranya al-Quran, Sunnah dan ijmak menjadi sumber utama dalam sesebuah pemerintahan berpolitik tersebut.[12]
Namun kini, realitinya dapat kita lihat assabiyah banyak berlaku terhadap kaum Muslim di seluruh dunia, walaupun mereka berkongsi aqidah, namun mereka bercerai-berai dalam politik, ekonomi dan hala tuju. Di dalam Al-Quran, Allah SWT menjelaskan bahawa kaum Muslim itu bersaudara, bukan setakat 'rasa' persaudaraan, namun kaum Muslim pada hakikatnya merupakan satu tubuh; bersatu dalam aqidah, aspirasi politik dan ekonomi serta hala tuju. Namun, situasi ini telah cuba diubah oleh penjajah dan buat sekian lamanya dipertahankan oleh kaum Muslim itu sendiri.[13]
Assabiyyah sudah sedia maklum keharamannya. Keharaman menyerukannya juga jelas dinyatakan dalam hadis Nabi SAW:
"Aku perintahkan kamu lima perkara : Mengikuti jama'ah, mendengar, taat, hijrah dan berjihad di jalan Allah dan sesungguhnya orang yang keluar dari jama'ah sekadar sejengkal maka sesungguhnya ia telah menarik tali Islam dari lehernya melainkan ia kembali semula kepada jama'ah. Barangsiapa yang mengajak kepada di'ayah (seruan) jahiliyyah maka sesungguhnya dia adalah sebahagian dari timbunan sampah sarap Jahannam walaupun dia berpuasa, bersolat dan ia menyangka sebagai seorang Islam".[14]
Akhir-akhir ini kita dapati bagaimana media massa termasuk tv, radio, akhbar dan sebagainya cuba membangkitkan semangat kebangsaan atau perkauman sempit yang merbahaya terutama di negara yang mempunyai pelbagai bangsa dan agama. Golongan yang mendakwa mereka adalah pejuang bangsa bangun menonjol diri kepada masyarakat dengan menyeru supaya kembali bersatu atas dasar bangsa demi memastikan kedaulatan bangsa terus dipertahankan. Golongan ini hanya bertempik menjaga kedaulatan bangsa setelah tersepit kerana kuasa mereka digoyah oleh rakyat yang bencikan kezaliman dan penindasan. Ketika berada dipuncak pemerintahan dengan kuasa begitu besar hasil sokongan rakyat maka kita dapati golongan ini tanpa rasa bersalah dan bertanggungjawab kepada bangsa dan agama membiarkan masalah murtad tanpa menghiraukan agar digubalkan suatu undang-undang berdasarkan Islam bagi menangani masalah yang menggugat agama ini. Golongan ini juga begitu rakus menarik bantuan kepada sekolah agama rakyat serta menuduh sebagai sarang pengganas sehingga banyak yang terpaksa ditutup, penafian biasiswa kepada pelajar dengan menukar kepada pinjaman riba yang membebankan, meruntuh masjid dan menyekat kebebasannya sedangkan dalam masa yang sama aktiviti maksiat dan hiburan melampau diberikan kebebasan yang sepenuhnya sehingga kerosakan akhlak rakyat bertambah melarat.[15]
Kesimpulannya,  Inilah antara bahayanya bila berpegang kepada semangat kebangsaan yang sempit bila bangsa dianggap lebih berharga dan bernilai daripada agama sehingga golongan ini tanpa rasa bersalah sanggup menghina Islam. Kita mesti yakin bahawa mulianya sesuatu bangsa kerana berpegang kepada Islam dan hina serta mundurnya suatu bangsa kerana membuang Islam daripada kehidupan mereka.

TOPIK 3 :PENJELASAN IMAM 4 MAZHAB

Assabiyyah merujuk kepada sikap fanatik kepada sesuatu puak atau bangsa secara melampau sehingga menjangkau batasan pemikiran yang waras dan batasan agama. Sikap fanatik kepada bangsa atau puak yang merupakan fitrah semulajadi manusia sebenarnya sudah wujud bersama kewujudan manusia di bumi ini. Sebelum kedatangan Islam, umat manusia berada di dalam keadaan berpecah-belah dan hanya terikat di antara mereka dengan semangat kesukuan, kepuakan atau asabiyah. Perkauman itu pula terbahagi kepada beberapa fahaman etnik, puak dan juga kabilah seperti Aus dan Khazraj di Madinah, Bani ‘Adnan dan Bani Qahtan di Semenanjung Tanah Arab, golongan Asyuriyyin di Iraq dan Lubnan dan bangsa Barbar di Maghribi.Contoh yang dibawa oleh al-Quran tentang sikap Asabiyah ini ialah;
Apabila Islam muncul, keadaan itu mulai berubah apabila semua umat manusia dari suku, etnik dan kabilah yang berbeza diseru supaya meninggalkan fahaman Asabiyah dan bersatu membentuk satu umat. Sebagaimana firman Allah yang bermaksud:
 “Sesungguhnya agama Islam ini ialah agama kamu iaitu agama yang mempunyai satu asas pokoknya, dan Akulah Tuhan kamu; maka bertaqwalah kamu kepada-Ku.[16]
“Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua sentiasa menjadi orang-orang yang menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran; dan jangan sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua) kerana sikap adil itu lebih hampir kepada taqwa. Dan bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan”.[17]
Oleh kerana itulah, para empat Imam rahimahumullah telah mewasiatkan kaum muslimin supaya tidak fanatik kepada mereka, namun meletakkan ittiba’ dan fanatik kepada Allah S.W.T (Al-Quran) dan Rasulullah S.A.W (hadis sahih), di dalam beberapa ucapan mereka berikut ini,

3.1: AL-IMAM ABU HANIFAH
1). Apabila aku berkata satu perkataan yang berselisih dengan al-quran dan hadis maka tinggalkanlah perkataanku[18].
2). Tidak halal bagi seseorang untuk mengambil pendapat kami selama ia tidak mengetahui dari mana kami telah mengambilnya[19].
3). Haram bagi seseorang yang tidak mengetahui dalilku untuk berfatwa dengan perkataanku.

3.2 :AL-IMAM MALIK BIN ANAS
1). Aku ini hanyalah manusia, ada salah dan ada juga benar. Oleh sebab itu perhatikanlah pendapatku itu dengan seksama. Maka semua yang sesuai dengan al-quran dan sunnah maka ambillah. Dan semua yang tidak sesuai dengan al-quran dan sunnah maka tinggalkanlah[20].
2). Tidak ada seseorang sesudah Nabi S.A.W yang diambil dan ditinggalkan kecuali Nabi S.A.W. [21]






3.3: AL-IMAM SYAFIE
1). Apabila kalian mendapatkan di dalam kitabku ada yang menyelisihi sunnah Rasulullah S.A.W maka hendaklah kalian bepegang dengan sunnah Rasulullah  S.A.W dan tinggalkan apa yang telah aku katakan. Di dalam satu riwayat: Maka ikutilah sunnah tersebut dan janganlah kalian berpaling kepada perkataan seseorang. [22]

3.4: AL-IMAM AHMAD BIN HAMBAL
1). Janganlah kalian taklid kepadaku, jangan pula taklid kepada Malik, asy-Syafi’i, al-Awza’iy dan juga ats-Tsauriy. Tetapi ambillah dari arah mana mereka mengambil. [23]
2). Pendapat al-Awza’iy, pendapat Malik dan pendapat Abu Hanifah, semuanya itu hanyalah pendapat. Di sisiku semuanya itu sama. Hujah itu hanyalah ada pada atsar.[24]
Kesimpulannya, seorang da’i itu hanyalah berkewajiban mengajak umat Islam ini agar mereka beribadah dan mengabdikan diri kepada Allah S.W.T semata untuk mendapatkan ampunan dan keredhanNya, dengan cara mengikuti dan menteladani petunjuk Rasulullah S.A.W melalui dua sumber umat Islam iaitu al-quran dan hadis-hadis sahih. Di sisi lain, iapun berkewajiban membongkar dan memerangi perkara-perkara bid’ah dan asabiyah atau fanatik golongan yang terlarang menurut syariat.



TOPIK 4 : KESAN KEHIDUPAN ASSABIYYAH

4.1 : DUNIA AKAN DIKUASAI BARAT

            Ada pun assabiyyah sebenarnya adalah sikap berpuak yang diamalkan oleh masyarakat jahiliah. Namun sikap ini masih lagi wujud dan sukar di bendung dikalangan umat islam masa kini.  Pandangan dan pemahaman yang berbeza akhirnya mendorang kearah pepecahan dan lahirnya amalan asssabiyah ini. Pepecahan yang berlaku ini sebenarnya membuka ruang kepada kuasa barat untuk menakluki dunia. Meskipun kini kebanyakan Negara atau masyarakat islam dan asia telah mencapai kemerdekaan, tetapi kesan pemerintahan dan dominasi penjajah masih ketara. Ini kerana tidak ada kesatuaan diantara umat islam. Jadi seharusnya umat islam memandang serius tentang perkara ini dan membendung sifat assabiyyah.

4.2 : BERLAKU KETIDAKADILAN DAN PENINDASAN
            Pengamalan kehidupan assabiyah hanya akan membawa kepada ketidak adilan dan pepecahan ummah. Perkara ini selalunya berlaku di dalam sesuatu organisasi atau jawatan dalam sesebuah kerajaan. Sejak dari zaman bani umayyah lagi perkara ini telah berlaku. Kerajaan Bani Umayyah bertindak mewujudkan dasar membeza-bezakan golongan mawali (bukan Arab) dengan orang Arab, khususnya dalam bidang ketenteraan. Tiada satu pun jawatan tinggi atau rendah diberikan kepada golongan mawali. Malah, semua tentera Arab didaftar dan dibayar gaji manakala golongan mawali hanya berkhidmat dan tidak didaftar dalam diwan (Jabatan Tentera) dan tidak dibayar gaji. Perkara sebegini sepatutnya tidak patut terjadi kerana ianya merupakan suatu penindasan.





4.3 :BERLAKU PERTELINGKAHAN DAN PERGADUHAN

            Dengan berlakunya ketidak adilan dan penindasan yang di terangkan tadi, maka secara tidak langsung , ianya juga mendorong kepada berlakunya pertelagahan dan pergaduhan. Akibat mengamalkan sikap assabiyah ini, perpaduan tidak dapat di bentuk sama sekali. Yang ditindas akan bangun menegakkan hak masing-masing. Manakala yang menindas akan cuba cari jalan untuk terus-menerus menegakkan kesalahan nya. Akhirnya berlaku pertelagahan dan pergaduhan. Sebagai contoh, pertelagahan  antara parti politik yang berpuak-puak menghuru-harakan keadaan dengan fitnah dan penghinaan.walaupun tidak bermandikan darah tetapi tetap bermandikan dosa dan noda serta saling memburukkan antara satu sama lain seperti tiada kesudahan.Masing-masing ingin menjaja kemegahan sendiri.Sama seperti bangsa yahudi yang berperang demi kemegahan.














KESIMPULAN


                Jadi secara kesimpulannya, assabiyah Asabiyah merujuk kepada sikap fanatik kepada sesuatu puak atau bangsa secara melampau sehingga melanggar batasan pemikiran yang waras dan batasan agama.
               
                Sikap fanatik kepada bangsa atau puak yang merupakan fitrah semulajadi manusia sebenarnya sudah wujud bersama kewujudan manusia di bumi ini. Sebelum kedatangan Islam, umat manusia berada di dalam keadaan berpecah-belah dan hanya terikat di antara mereka dengan semangat kesukuan, kepuakan atau asabiyah. Perkauman itu pula terbahagi kepada beberapa fahaman etnik, puak dan juga kabilah seperti Aus dan Khajraj di Madinah.

                Apabila Islam muncul, keadaan itu mulai berubah apabila semua umat manusia dari suku, etnik dan kabilah yang berbeza diseru supaya meninggalkan fahaman Asabiyah dan bersatu membentuk satu umat. Sebagaimana Allah SWT berfirman yang bermaksud:
“Sesungguhnya agama Islam ini ialah agama kamu iaitu agama yang mempunyai satu asas pokoknya, dan Akulah Tuhan kamu; maka bertaqwalah kamu kepada-Ku.”
                                                                                    (al-Mu’minun,23:52)
                . Jadi seharusnya umat islam kini bersatu dan membuang segala sifat assabiyah dalam kehidupan. Penyatuan antara umat islam  tanpa ada sifat assabiyah ini akan menjadikan umat islam umat yang bersatu , di samping dapat mengukuhkan kedudukan agama Islam itu sendiri.




BIBLIOGRAFI


1.      Cikgu Jamali. 2008. http://fastnote.wordpress.com/asabiyah-dari-perspektif-ibnu-khaldun/. September.

3.       Ahli Panel Muis. 2011. http://muis.ismaweb.net/2010/05/maksud-asobiyyah-yang-dilarang/.Mei.

4.       Muhammad Al-Ghazaly. 1997. Fiqh Sirah( Menghayati Nilai Riwayat Hidup Nabi         Muhammad s.a.w).

5.       Mohd Nor Jusoh. 2011. Tamadun Islam dan Tamadun Asia.
                                                
6.      Nik Hassan Shuhaimi Bin Nik Abdul Rahman & rakan-rakan. 2002. Sejarah Tingkatan 4.
7.       Maruwiyah Ahmat .2010..http://maruwiyah.com.. April

8.       Mustafa Haji Daud. 2002. Tamadun Islam.

9.       Mohd Afdal. 2012. Hapuskan Semangat Asobiyah. http://pendakwahonline.blogspot.com/2012/05/hapuskan-semangat-asobiyah.html. 12 Mei.

10.    Ibnu Atiq. 2011.  Kelahiran Rasulullah s.a.w Perubah Tamadun. http://khutbahku.blogspot.com/2011_02_01_archive.html.

11.    Sifat Solat an-Nabi S.A.W oleh asy-Syaikh al-Albaniy

12.    ar-Rosa’il as-Salafiyyah





[4] Hadith diambil dari : Ahli Panel Muis. 2011. http://muis.ismaweb.net/2010/05/maksud-asobiyyah-yang-dilarang/.Mei.

[5]  Muhammad Al-Ghazaly. 1997. Fiqh Sirah( Menghayati Nilai Riwayat Hidup Nabi Muhammad s.a.w). Selangor. Klang Book Centre. Hlmn. 35
[6] Mohd Nor Jusoh. 2011. Tamadun Islam dan Tamadun Asia. Kedah. Ferhas Enterprise . Hlmn. 75
[7] Ibid. Hlmn. 26                   
[8] Nik Hassan Shuhaimi Bin Nik Abdul Rahman & rakan-rakan. 2002. Sejarah Tingkatan 4. Dewan Bahasa dan Pustaka.  Kuala Lumpur. Hlmn.102
[9]  Maruwiyah Ahmat .2010..http://maruwiyah.com.. April
[10] Ibid.
[11] Al-Quran, 4:135
[12] Mustafa Haji Daud. 2002. Tamadun Islam. Kuala lumpur. Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd. Hlm. 385.
[13] Mohd Afdal. 2012. Hapuskan Semangat Asobiyah. http://pendakwahonline.blogspot.com/2012/05/hapuskan-semangat-asobiyah.html. 12 Mei.
[14] HR. Ahmad dan Tirmidzi
[15] Ibnu Atiq. 2011.  Kelahiran Rasulullah s.a.w Perubah Tamadun. http://khutbahku.blogspot.com/2011_02_01_archive.html. 3 Februari.

[16] Al-Quran,23:52
[17]  Al-Quran ,5:8.
[18] (Sifat Solat an-Nabi S.A.W oleh asy-Syaikh al-Albaniy halaman 48, Fat-h al-Majid halaman 468 dan Majmu’ah Rosa’il at-Taujihat al-Islamiyah oleh asy-Syaikh Muhammad bin Jamil Zainu halaman 35).
[19] (Sifat Solat an-Nabi S.A.W halaman 46 dan ar-Rosa’il as-Salafiyyah oleh al-Imam asy-Syaukaniy halaman 207).
[20] (Sifat Solat an-Nabi S.A.W halaman 48, Majmu’ah Rosa’il at-Taujihat al-Islamiyah halaman 135 dan ar-Rosa’il as-Salafiyyah halaman 208, 215).
[21] (Sifat Solat an-Nabi S.A.W halaman 49).
[22] (Sifat Solat an-Nabi S.A.W halaman 26, ar-Rosa’il as-Salafiyyah halaman 216, Dewan al-Imam asy-Syafie halaman 57, 64, Mukhtashor ash-Showa’iq al-Mursalah oleh al-Allamah Ibnu Qoyyim al-Jauziyyah tahqiq Sayyid Ibrahim halaman 519, Fat-h al-Majid halaman 468 dan Taysir al-Aziz al-Hamid halaman 487).
[23] (Sifat Solat an-Nabi S.A.W halaman 53, ar-Rosa’il as-Salafiyyah halaman 220 dan I’lam al-Muwaqqi’in: II/ 201).
[24] (Sifat Solat an-Nabi S.A.W halaman 53

No comments:

Post a Comment