بلاغة
تعريف
لغة: الوصول والانتهاء
اصطلاح : ان يكون الكلام فصيحا قريا فنيا يترك خلابا
ويناسب السخص والحال والزمان
في كتاب جواهر البلاغة : وصفا للكلام والمتكلم فقط دون
الكلمة .
BALAGHAH pada bahasa
bererti asal atau telah mencapai atau telah sampai ke penghujung
Seperti dalam contoh ;
بلغ الراكب المدينة
(ROMBONGAN ITU TELAH
SAMPAI KE BANDAR)
Balaghah pada istilah
ialah sifat kepada percakapan dan sifat kepada orang yang bercakap, ia nya
tidak terjadi pada kalimah.
Balaghah itu perku fasih
dan terselamat dari kecacatan عيوب
Balaghah perlulah
1)
FASIH
2)
QAWIY (ungkapan yang kuat)
3)
FANIYAN ( ada seni dalam bercakap)
-Sesuatu itu tak dianggap
balaghah walaupun ianya terselamat dari kecacatan jikalau tiada seni
didalamnya. Dan tidak disebut balaghah apabila orang yang
mendengar tidak faham apa yang kita cakap.
-Balaghah ialah apabila
bercakap ianya memberi kesan kepada orang lain. Dan sesuai dengan peringkat,
masa, keadaan peribadi orang yang mendengar kita bercakap.
-Di dalam kitab jawahir
balaghah di sebut يقتضف الحال iaitusesuai dengan
keadaan.
Contohnya :
نا وليني المزبر
Maksudnya: berikan saya
pen
-Ayat yang biasa kita
guna ialah اعطيني القلم akan tetapi dalam ayat نا وليني المزبر ada unsur
seni. Ianya dipanggil balaghah.
بلاغة الكلام
-Al kalam
ialah percakapan.Balaghah al kalam focus kepada percakapan yang sesuai dengan
situasi percakapan.
-Balaghah al kalam juga
menekankan pada kalimah dan ayat.
بلاغة المتكلم
-Balaghah mutakkalim focus kepada orang yang bertutur
-Orang yang bertutur
mestilah seorang yang baligh dan berkemampuan dalam berbahasa. Dan dia mestilah
mampu unttuk menyusun ayat-ayat berunsur balaghah.Selain itu, apa yang dia
cakap mestilah sesuai dengan situasi keadaan serta orang boleh paham apa yang diperkatakan. Ada pun seseorang itu
berbahasa dengan fasih, tetapi orang yang mendengar tidak faham ianya tidak
dipanggil balaghah.
الأسلوب
-Balaghah
bukan sekadar bahasa yang cantik, dan jelas tapi perlulah sesuai dengan keadaan
supaya orang yang mendengar akan paham.
الأسلوب
العلمي
-Uslub
ini menekankan dan menggunakan logik dan tidak menggunakan khayal dalam syair.
-Kebiasaanya di dalam syair ada unsure khayal.
Akan tetapi yang paling penting adalah jelas, tiada menggunakan perkataan
bombastic . selain itu, perkataan yang digunakan dia dalam ayat disusun dalam
keadaan yang mudah difahami, tiada bahasa yang lapik dan menggunakan
bahasa-bahsa baku iaitu formal. Serta tidak menggunakan kiasan.
الأسلوب
الخاطئ
- Uslub
ini adalah lawan kepada uslub ilmi. Sifatnya sentiasa indah dan mempunyai
unsure khayal. Dan mestilah menggunakan perkataan yang tepat.
الأسلوب
الأدبي
- Uslub
ini adalah gabungan dari dua uslub di atas. Perlulah ada logic dan perlu ada
bukti. Selain itu, mestilah menggunakan perkataan yang tepat dan sesuai dan ada
undur keindahan.
علم
المعاني
IlmuMaa’ni ialah
ilmu yang kita pelajari darinya tentang
tepatnya pemilihan percakapan atau ayat yang digunakan sesuai dengan keadaan
pendengar. Asalilmu Maa’ni ialah untuk memahami
Al-Quran.
· Ia
mengandungi 2 rukun penting iaitu :
Musnad
-
Fi’il
-
Khobar
MusnadIlaih
-
Fa’il
-
Mubtada’
· Keadaan
– Keadaan Musnad dan Musnad
ilaih :
1.Takrif
2.Tankir
3.Taqdim
4.Ta’khir
5.Zikr
6.Hazaf
· Ilmu
ini juga melihat kepada ayat:
1 )Ayat Khobar : Ayat atau percakapan
orang itu yang kita tak dapat pastikan atau tahu ianya benar atau tidak. Contoh
:القصر جميل
Terbahagi kepada 3 jenis iaitu
:
-Ibtidaie :
Sesuatu yang nak disampaikan tidak penting dan kita
bercakap dengan orang yang mudah percaya serta tak perlukan taukid . Contoh:ذهبت إلى مكة عشر مرات
-Tolabiy : Ayat yang digunakan pada orang yang ragu
dengan benda yang disampaikan dan perlukan satu sahaja taukid. Contoh :قد ذهبت إلى مكة عشر
مرات
-Inkariy :
Sesuatu yang penting untuk disampaikan dan orang yang mendengar
ragu-ragu dan mempersoalkan apa yang kita sampaikan. Memerlukan lebih dari satu
taukid .Contoh :
والله قد
ذهبت إلى مكة عشر مرات
2) Ayat Insyaie :Ayat yang tidak boleh untuk
dipertikaikan lagi samaada betul atau salah. Contoh: ما
أجمل القصرا
-Tolabiy :Sesuatu yang merangkumi /kita nak sesuatu itu berlaku atau
jawapan kepada panggilan dan harapan . Ianya ayat atau uslub yang memerlukan
kepada jawapan atau tindakan pendengar. Contoh : كن مع
الحق , يا محمد , اكتب الدرس
-Ghoirutolabiy
: Percakapan yang tidak memerlukan respon . kita tidak meminta sesuatu untuk
berlaku pada seseorang dan tidak perlu buat apa-apa . Contoh:ما أشد ذكائك !
·
Gharad Khobar ((غرض خبر :
Faidah Khobar
:Memberitahu orang yang mendengar
sesuatu yang dia sudah tahu atau belum tahu. Contoh :نزل
المطر , الدين المعاملة
Lazim Faidah : Memberitahu sesuatu yang dia telah tahu
sebelum ini . Contoh:الحمدلله عدت بالسلامة
v Cabang – cabang Insya’ Tolabiy
1.
Amar )الأمر (: وأقيموا الصلاة
2.
Nahiy(
النهي) :ولا تقربوا الزنا
3.
Istifham
(الاستفهام ): أإله مع الله
4.
Tamanna(التمنى)
: يا ليتني كنت ترابا
5.
Tarajjaعسى أن ينفعنا :(الترجى)
6.
Nida’(النداء)
:
يا عباد فاتقون
v Cabang- cabang Insya; Ghoiru Tolabiy
1.
Uslub Madah:
ولنعم دار
المتقين
2.
Uslub Azzimmu:بئس لاسم الفسوق بعد الإيمان
3.
Al-Qasm:
بلى وربي لتبعثن
4.
Attaa’jjub :كيف تكفرون بالله وكنتم أمواتا
فأحياكم
Uslub
Qasar
Takrifnya :Dikhususkan kepada seseorang dengan
cara yang tertentu , takhsis satu
sifat pada seseorang.Uslub ini menggunakan taukid kerana
ia salah satu daripada uslub taukid .
Contoh :وما الحياة الدنيا إلا
متاع
إنما
يخشى الله من عباده العلماء
Al-Fasluwal Wasal
Takrifnya :Al-Wasal ialah
dua ayat
yang disambungkan dengan menggunakan huruf a’tof, manakala Al-Faslu ialah dua
ayat yang disambungkan
tanpa menggunakan huruf a’tof.
Contoh :الله يستهزئ بهم
ويمدهم في تغيانهم يعمهون ( الوصل)
فمهل
الكافرين أمهلهم رويدا ( الفصل)
Al-Ijaz
Takrifnya :Lapar (kurang) pada lafaz , kenyang
(panjang / banyak) pada makna dengan makna yang jelas dan fasih .
Ayatnya ringkas tetapi membawa makna yang banyak .
Contoh
: ولكم في القصاص حياة
خذ
العفو وأمربالمعروف وأعرض عن الجاهلين
Al-Itnab
Takrifnya :Tambah lafaz
dari sudut makna dan ada
faedah
Contoh
:رب إني وهن العظيم منى واشتعل الرأس شيبا
Al- Musawah
Takrifnya ;Lafaz sekadar
makna, makna sekadar lafaz. Seiring kedua-dua lafaz dan makna.
Tidak panjang sangat, tidak ringkas sangat.
Contoh
:وما تقدموا
لأنفسكم من خير نجدوه عند الله
علم
البديع
BAHASA : Benda yang dicipta dengan tidak ada
contoh terdahulu.
ISTILAH: Ilmu yang membincangkan cara memperindah
ungkapan dengan mengambil kira situasi dan kejelasan makna.
TERBAHAGI KEPADA DUA IAITU:
· Penghias
lafaz ( اللفظيةالمحسنات (
-
Al-jinas (الجناس )
-
Al-saj’ ( السجع )
-
Al-iqtibas ( الاقتباس )
-
At- tadmin ( التضمن )
· Penghias
makna ( المحسنات المعنوية )
-
Al- tawriah ( التورية )
-
Al-Tibaq dan
al-muqabalah
( الطباق والمقابلة )
-
Ta’kid madah ( تأكيد المدح بما يشبه الذم )
-
Ta’kid al-zam ( تأكيد الذم بما
يشبه المدح )
Penghias
lafaz
1) Al-jinas
Maksudnya : Persamaan dua
perkataan yang sama dalam sebutan dan berbeza dalam makna.
Terbahagi kepada dua iaitu:
i.
Jinas
sempurna ( الجناس التام )
Persamaan dua lafaz dalam empat
perkara:
-
Bilangan
huruf
-
Baris
perkataan
-
Bilangan
perkataan
-
Susunan
perkataan
Contoh
:
ويوم تقوم الساعة يقسم المجرمون
ما لبثوا غير ساعة.
ii.
Jinas tidak
sempurna (
الجناس غير التام )
-
Perbezaan
lafaz dalam saru daripada empat perkara tersebut.
Contoh:
فأما اليتيم فلا تقهر وأما
السائل فلا تنهر.
2) Al-saj’
Maksud: Dua ayat yang sama dari
sudut huruf akhir.
Jenis al-saj’ terbahagi kepada
tiga:
a. Bilangan
perkataan yang sama dan kesamaan huruf
Contoh:
فأما اليتيم فلا تقهر وأما
السائل فلا تنهر.
b. Bilangan
perkataan yang sama tetapi panjang dari yang pertama
Contoh:
والنجم إذا هوى ، ما ضل صاحبكم وما غوى.
c. Bilangan
perkataan lebih dari yang pertama dan kedua
Contoh:
خذوه فغلوه ، ثم الجحيم صلوه ، ثم
في سلسلة ذرعها سبعون ذراعا فاسلكوه.
3) Al-
iqtibas
Maksud : Orang yang bercakap
memetik atau mengambil di dalam syair atau nas sesuatu di dalam Al-Quran
ataupun hadis dan tidak merasakan sama dengan ayat tersebut dan ubahnya
sedikit.
Contoh :
فلم يكن إلا
كلمح البصر أو هو أقرب . وهو أقرب حتى أنشد فأغرب. (1
طلبنا منكم حبا فأجبتم بالمنع (2
عزناكم لأنكم بواد غير ذي ذرعٍ
4) Al-
tadmin
Maksud : Penyair itu mengambil
syair kepunyaan orang lain.
Contoh :
عليّ أني سأنشد عند
بيعي
أضاعوني وأيّ
فتى أضاعوا
وأصلوه :
أضاعوني وأي فتى أضاعوا
ليوم كريهة
وسداد ثغر
5) Al-aqd’
Maksud : Menulis petikan tadi
secara iqtibas
Contoh:
أنلني بالذي استقرضت خطا (1
وأشهد معشرا
اقد شاهدوه
فإن الله خلاق البرايا
(2
عنب لجلال
هيبته الوجوه
إذا تداينتم بدين إلى أجل مسمى فاكتبوه (3
Penghias
makna
1) Al-tibaq
Maksud : Perkataan yang
berlawanan dalam satu ayat
Terbahagi kepada dua:
§ Positif
Contoh:
وتحسبهم أيقظا وهم
رقود (1
هل يستوى الأعمى والبصير (2
§ Negatif
Contoh:
يستخقون من
الناس ولا يستخفون من الله
2) Al-muqabalah
Maksud : Mendatangkan ayat dalam
perkataan sebelumnya atau lebih dana datangkan ayat selepasnya dengan tertib
berlawanannya.
Contoh:
فليضحكوا
قليلا وليبكوا كثيرا (1
(2 فأما من أعطى واتقى وصدق بالحسنى فسنيسره لليسرى وأما من بخل
واستغنى وكذب بالحسنى فسنيسره للعسرى
3) Al-tawriah
Maksud : Satu lafaz dalam dua
ayat yang ada makna iaitu makna yang hampir tetapi bukan yang dimaksudkannya
dan makna yang jauh tetapi makna yang dimaksudkannya.
Contoh:
حتى يعطوا الجزية عن يدٍ وهو صاغرون (1
أقول شنوا إلى الحرب غارة (2
دعوني فإني
آكل العيش والجبن
4) Ta’kid
al-madah
Maksud : Meletakkan satu sifat
baik pada seseorang dan selepasnya didatangkan sifat yang baik juga.
Contoh :
فتى كلمت أو صافه غير
أنه
جواد فما يبقى
من المال باقيا
5) Ta’kid
al-zam
Maksud : Meletakkan sifat
tercela pada sesuatu dan datangkan selepasnya satu sifat tercela juga.
Contoh :
فلان لا خير
فيه إلا أنه يتصدق بما يسرق (1
الجاهل عدو
نفسه إلا أنه صديق سفهاء
هو الكلب إلا أن فيه ملاله (2
وسؤ مراعاة
وما ذلك في الكلب
علم
البيان
1)
Ilmu bayan adalah perbincangan mengenai kiasan,
peribahasa.
Ilmu bayan terbahagi kepada
empat:
1.1
التشبية
1.2
استعارة
1.3
مجاز
1.4
كناية
التشبية :1.1
: هو اشتراك شيئين أو أشياء في صفة أو أكثر
بأداة التشبيةتعريف
Hendak menyamakan
2 benda atau lebih dari sudut sifat dengan menggunakan adat tasybih.
اركان التشبية
1 ) المشبة : هو ما أريد إثبات صفة له.
MUSYABBAH
ialah benda yang diumpamakan
2 ) المشبة به : هو ما وضحت فيه
تلك الصفة
MUSYABBAH BIH
ialah benda yang diumpamakan dengannya
3 ) وجه الشبة : هو الصفة التي قصد
تلك اثباتها للمشبة
WAJHU SHABAH
ialah sifat ataupun ciri yang diumpamakan
4 ) أداة التشبية : هي اللفظ التي
الدال على التشبية
: ك، كان، مثل، شبهمثل
ADAT
ATTASYBIH ialah kata umpama yang digunakan
Contohnya:
seperti
:
أحمد كالأسد في الشجاعةمثل




Kebiasaan,
MUSYABBAH berada di hadapan ayat.
انواع التشبية
1 ) التشبية مفرد: هو كان فيه كل من الطرفي التشبية ووجه
لفظا مفردا
: فاطمة كالقمر في الجمالمثال
-MUSYABBAH DAN MUSYABBAH BIH dalam keadaan mufrad
(satu perkataan).
-semua rukun
TASYBIH ada.
Seperti
contoh di atas, FATIMAH DAN QAMAR dalam keadaan mufrad( satu perkataan).
2 ) التشبية مركب : هو ما كان وجة
الشبة فيه متزعا من متعددا على جهة الاتحاد لتكون هيئة وصورة
مثال: العلم بلا عمل كالشجر بلا ثمر
العلم بلا عمل- المشبة
الشجر بلا ثمر- المشبة به
-TASYBIH MURAKKAB adalah lawan kepada TASYBIH
MUFRAD
- MUSYABBAH
DAN MUSYABBAH BIH bukan dalam keadaan mufrad iaitu dalam keadaan ayat atau
perkataan yang banyak.
*rujuk contoh di atas
3 ) التشبية مؤكد : هو ما حذف منه
اداة التشبية
مثال: احمد أسد في الشجاعة
( Ahmad singa dalam keberanian)
-TASYBIH
MUAKKAD ialah tasybih yang dibuang ADAT TASYBIH
-Seperti
contoh di atas, ADAT TASYBIH yang dibuang adalah ك
4 ) التشبية بليغ : هو ما حذف منه وجة الشبة والأداة وبقي الطرفان
الأساسيان المشبة والمشبة به
: العلم نورمثال
-TASYBIH BALIGH ialah tasybih yang dibuang WAJHU
SYABAH dan ADAT, sementara MUSYABBAH dan MUSYABBAH BIH wujud di dalam ayat.
-AL-ILMU adalah MUSYABBAH dan NUR adalah MUSYABBAH BIH
- NUR perlu dalam
keadaan nakirah kerana NUR ditempat khobar
5) التشبية حسي
: بأن يكون مدركين بالحواس الخمس الظاهرة
مثل : انت كالشمس في الضياء
خدك
مالورد في الحمرة
-TASYBIH HISSI ialah tasybih yang boleh dicapai
dengan lima pancaindera iaitu boleh dilihat dengan mata, dirasa oleh lidah,
disentuh oleh kulit, dihidu oleh hidung dan didengar oleh telinga.
- lebih
mengfokuskan kepada MUSYABBAH dan MUSYABBAH BIH
-Seperti
contoh di atas, ANTA dan SYAMS boleh dilihat dan dipegang oleh pancaindera.
6 ) التشبية عقلي : هو مدركان
بالعقل
مثل: العلم كالحياة
الجهل
كالموت
الضلال عن
الحق كالعمى
-TASYBIH ‘AQLI ialah tasybih yang hanya boleh
dicapai oleh akal sahaja, walaubagaimanapun ianya tidak boleh dicapai dengan
pancaindera.
- seperti
contoh (2) di atas, AL JAHL dan AL MAUT tidak boleh di pegang mahupun dirasa
dan sebagainya oleh pancaindera. Hanya boleh dicapai dan difahami oleh akal
manusia.
7 ) التشبية المقلوب : هو جعل
المشبة ومشبه به بادعاء ان وجه الشبة فيه أقوى وأظهر
مثل: الشمس كالمالك
الأسد كا
أحمد
كأن سواد
اليل شعر فاخم
·
TASYBIH MAQLUB ialah dakwaan bahawa MUSYABBAH BIH
lebih kuat dan jelas dari MUSYABBAH
·
Seperti contoh di atas, ASSYAMS diumpamkan dengan
MALIK yang mana menunjukkan MALIK lebih kuat dan jelas, walhal yang lebih hebat
sepatutnya ASSYAMS.
10 ) التشبية الضمني : تشبيه لا يوضع فيه المشبه والمشبه به في
صورة من صور التشبيه المعروفة،
بل يلمحان في التركيب.
مثل : لا تنكري عطل الكريم الغني
فالسيل حرب للمكان عطل
( Jangan kamu nafikan orang yang pemurah ini tidak kaya,
Kerana air yang mengalir itu musuh pada tempat yang tinggi)
قد يشيب الفتى وليس
عجبيا ان يرى النور في القصيب الرطيب
( Melihat pemuda beruban,
tidaklah menghairankan.
Bunga pun dapat keluar pada dahan yang muda dan lembut)
·
TASYBIH DIMNI ialah tasybih yang ada kronologi cerita
di dalamnya, tidak jelas maksudnya dan untuk mencapai maksudnya perlu sedikit
berfikir.
·
Penerangan kepada contoh di atas ialah, wujudnya
persamaan orang kaya apabila mereka mempunyai duit yang banyak akan diberikan
kepada orang lain. Sama seperti gunung,apabila ada yang air, maka ia akan
mengalirkannya ke bawah.
الحقيقة والمجاز
تعريف
الحقيقة : هي استعمال اللفظية فيما وضعت له
مثل : الوردة في البستان
( bunga itu berada di dalam
taman)
انواع الحقيقة
الحقيقة اللغوية : اللفظ المستعمل فيما وضع له في اللغة
مثل: الشمش/القمر/النجوم
الحقيقة العرفية : اللفظ المستعمل فيما وضع له في العرف
مثل : الدابة
الحقيقة الشرعية : اللفظ المستعمل فيما وضع له في الشرع
مثل : الصلاة
-AL HAKIKAH ialah lafaz dan makna
asalnya yang sebenar hakiki.
- seperti contoh, bunga dan taman yang sebenar, hakiki.
المجاز : هو اللفظ في غير ما وضع له لعلاقة مع قرينة على
عدم إدارة المعنى الأصلي
مثل : الوردة في الفصل
( bunga itu berada di dalam kelas)
·
MAJAZ ialah lafaz yang digunakan bukan pada tempat
yang betul.
·
Seperti contoh di atas, bunga yang dimaksudkan ialah
pelajar yang cantik
انواع المجاز


المجاز المرسل
الاستعارة
المجاز المرسل
1 ) السببية
مثل : لي يد في تعمير هذا البلاد
يد الله فوق
أيديهم
رعت
العاشية الغيث
·
Di sebut dalam ayat “penyebab” tetapi yang dimaksudkan
ialah hasil darinya
·
Seperti contoh pertama di atas, yang disebut dalam
ayat ialah tangan yang mana dimaksudkan dengan bantuan.
2 ) مسببية
مثل : أنزل الله من السماء رزقا
·
Disebut dalam ayat ‘hasil darinya’ tetapi yang
dimaksudkan ialah penyebabnya.
·
Seperti contoh:
Yang disebut ialah rezeki akan tetapi yang dimaksudkan ialah air hujan
yang turun yang man air hujan yang turun ke bumi akan menyuburkan tanaman untuk
makanan manusia.
3 ) جزئية
مثل: أرسلت الشرطة عيونها لمراقبة الاضطربات
-disebut dalam ayat sebahagian
darinya tapi yang dimaksudkan ialah keseluruhannya.
-Penerangan kepada contoh di atas:
Yang disebut dalam ayat adalah mata, yang hendak dimaksudkan ialah orang
ataupun pengintip
4 ) كلية
مثل : شربنا ماء سوغاي باهنج
·
Di sebut dalam ayat kesemua ataupun keseluruhan
sesuatu benda, akan tetapi yang dimaksudkan ialah sebahagian daripadanya
sahaja.
·
Contoh :
Di sebut dalam ayat, air sungai Pahang. Yang hendak dimaksudkan ialah
sebahagian dari air sungai Pahang.
5 ) اعتبار ما كان
مثل : وآتوا اليتمى
أموالهم
-Di sebut dalam ayat keadaannya
terdahulu akan tetapi yang dimaksudkan ialah keadaan sekararang.
- seperti contoh di atas:
Ayat di atas ialah suruhan untuk
menyerahkan harta kepada anak yatim apabila anak yatim tersebut melepasi tahap
bukan lagi digelar anak yatim iaitu apabila mereka sudah baligh dan matang.
6 ) اعتبار ما سيكون
مثل : هؤلاء الأمهاات يلدن الأبطال
إني أراني
أعصر خمر
·
Di sebut dalam ayat keadaan akan datang, akan tetapi
yang dimaksudkan ialah keadaan sekarang.
·
Seperti contoh di atas :
1)
Di sebut dalam ayat pejuang-pejuang, yang dimaksudkan
ialah bayi yang baru dilahirkan oleh seorang ibu.
2)
Di sebut dalam
ayat ialah arak, yang dimaksudkan ialah buang anggur yang mana sebelum menjadi
arak ianya adalah buah anggur.
7 ) محلية
مثل : فليدع نادية سندع
الزبانية
وسأل قرية
·
Di sebut dalam ayat mengenai tempat, akan tetapi yang
dimaksudkan ialah pada yang ada padanya.
·
Contoh :
1)
Di sebut kelab atau tempat berkumpul, yang dimaksudkan
ialah geng-geng ataupun ahli.
2)
Di sebut dalam ayat ialah sebuah kampung, tapi yang
dimaksudkan ialah ahli atau orang kampung.
8) حالية
مثل : المؤمنون يعيشون في نعيم
·
Di sebut dalam ayat apa yang ada di tempat itu, tapi
yang dimaksudkan ialah tempat tersebut.
·
Contoh :
1)
Di sebut dalam ayat ialah nimat, akan tetapi maksud
yang sebenar ialah syurga.
الاستعارة
تعريف : تشبيه حذف أحد طرفين، المشبه أو المشبه به
والعلاقة بينهما المشبهمة دائما.
·
ISTI’ARAH ialah dihilangkan MUSYABBAH atau MUSYABBAH
BIH tetapi mepunya hubungan di antara keduanya.
·
Di dalam ISTI’ARAH rukun tasybih yang penting hanyalah
MUSYABBAH dan MUSYABBAH BIH sahaja. ADAT TASYBIH dan WAJHU SYABAH tidaklah
menjadi kewajipan di dalam ISTI’ARAH.
انواع
1 ) التصريحية
هو ما ذكر فيه المشبه به.
مثل: طلع البدر علينا
البدر هو المشبه به، الأصل : الرسول كالبدر
·
ISTI’ARAH ATTASRIHIYAH ialah disebut MUSYABBAH BIH di
dalamnya.
·
Contoh :
-
AL BADR ialah MUSYABBAH BIH yang mana asalnya adalah الرسول كالبدر.
-
2 ) المكنية :ما حذف منه المشبة به
وزمله بشئ من لوازمه
مثل 1: رأيت روؤسا قد أينعت
( aku melihat
kepala-kepala yang telah masak)
الأصل : روؤسا كالثمر
مثل 2 : أستاذي عالم لا ينضب ماؤه
(لا ينضب ماؤه : tak surut)
مثل 3 : طار الخبر في المدينة
(Telah terbang cerita di bandar)
-
ISTI’ARAH MAKNIAH ialah dibuang MUSYABBAH BIH dan
hanya menyebut MUSYABBAH nya sahaja. Akan tetapi, di dalam ayat tersebut didatangkan
sifat kepada MUSYABBAH BIH tersebut.
-
Sebagai contoh ( pada contoh pertama di atas):
- pada asalnya, روؤساialah الثمر (buah)
- قد أينعت (yang telah masak) ialah sifat
buah yang ada pada MUSYABBAH BIH bukanlah sifat
kepada kepala-kepala.
3 ) التحقيقية : وهو ما كان
المستعار له محققا حسا.
مثل : الأسد على المنبر
-
ISTI’ARAH TAHQIQIYAH ialah gambaran jelas yang mana
boleh dicapai dengan pancaindera. Samarannya jelas.
-
Seperti contoh di atas :
-singa tersebut boleh
dilihat iaitu boleh dicapai oleh pancaindera manusia.
4 ) التخيلية : وهو ما كان المستعار له موهوبا غير محقق لا عقل ولا حسا.
مثل : وإذا المنية أنشبت أظفرها
) dan apabila saat kematian
mengeluarkan rupanya)
-ISTI’ARAH
TAKHILIAH ialah isti’arah yang tidak jelas dan tidak boleh capai dek akal dan
pancaindera.
- seperti
contoh:
-menunjukkan keadaan sakit dan ketakutan
yakni sesuatu yang menggerunkan. Menerangkan saat-saat kematian yang
menakutkan, iaitu sesuatu yang tidak boleh nampak, hanya mampu dibayang sahaja.
5) أصلية : تكون الاستعارة أصلية إذا كان الذي جرت فيه
اسما جامد.
مثل : كتاب أنزلناه إليك لتخرج الناس من الظلمات إلى
النور


مشبه به
: الكفر كالظلماتلأصلا
-
ISTI’ARAH ASLIYAH ialah isti’arah yang menggunakan
gaya bahasa yang sama dengan ISTI’ARAH TASRIHIYAH. Serta menggunakan isim
jamid.
-
Seperti contoh : الظلمات ialah isim jamid yang hendak
diterangkan adalah membawa kekufuran kepada Islam. Asalnya ialah kekufuran
sepertu kegelapan.
-
6) تبعية : تكون الاستعارة تبعية إذا كان الذي جرت فيه
مشتقا أو فعلا.
مثل : ولما سكت عن موسى الغضب أخذ الألواح
الأصل : وقف كالسكت.
-
Isti’arah jenis ini menggunakan gaya bahasa yang sama
dengan ISTI’ARAH TASRIHIYAH dan menggunakan isim musytaq (مشتق)
-
Seperti contoh : diam menunjukkan keadaan yang
berhenti.
7 ) الاستعارة المرشحة : ما ذكر فيها ملائم المشبه به
مثل : أولئك الذين اشتروا الضلالة
بالهدى فما ربحت تجرتهم.
الأصل : استبدل كااشترا
8 ) الاستعارة مجردة : وهي التي قرنت بملائم المستعار له
مثل: وعد البدر بالزيارة ليلا فإذا ما وفى قضيت نذوري
( Telah berjanji bulan untuk
ziarah pada waktu malam
Ketika mana beliau datang menunaikan janjinya)
-
ISTI’ARAH MUJARRADAH ialah isti’arah yang disebut
padanya yang sesuai dengan MUSYABBAH
-
Seperti contoh:
-asalnya كالبدر الخليفة
- bukan bulan yang datang tunaikan janji, hakikatnya ialah seorang khalifah.
9 ) الاستعارة المطلقة : وهي التي
لم يذكر معها ملائم
مثل: إني شديد العطش إلى لقائك
( sesungguhnya aku sangat dahaga untuk berjumpa dengan kamu)
-
ISTI’ARAH MUTTALAQAH ialah isti’arah yang tidak ada
disebut apa-apa yang sesuai dengan MUSYABBAH BIH dan MUSYABBAH.
10 ) الاستعارة التمثيلية : وهي ما
كان المستعار فيها مثلا.
مثل : ومن مالك البلاد يهون
عليه تسليم البلاد
-
ISTI’ARAH TAMSILIYAH ialah mendatangkan contoh atau
ayat untuk menggambarkan sesuatu.
-
Maksud contoh di atas ialah apabila seseorang raja
mendapatkan sesebuah negara tanpa peperangan, senang untuk raja itu serah
negara tersebut pada orang lain.
-
Tiada kaitan pada MUSYABBAH dan MUSYABBAH BIH. Malah
mendatangkan contoh yang baru.
كناية
تعريف : هو لفظ أطلق واريد به لازم معناه مع جواز إرادة
ذلك المعنى
-KINAYAH ialah kita bercakap tentang sesuatu tetapi
yang dimaksudkan adalah dari sudut yang lain, atau maksud yang lain.
-KINAYAH adalah kiasan
انواع :
1 ) كناية عن صفة
-قريبة
-بعيدة
2 ) كناية عن موصوف
-تعريض
-التلويح
-ايماء
-الرمز
3 ) كناية عن نسبة
1) كناية عن صفة
: وهي ان اللفظ المستخدم يكني به عن صفة ما.
مثل : 1- يشار إليه بالبنان (مشهور)
(ditunding kepadanya dengan ibu jari)
2- ناعمة الكفين
( غنية)
(dua tapak tangan yang lembut)
3- كثير الرماد
( كرم)
( banyak abu)
-
KINAYAH sifat
menunjukkan tentang kiasan tentang sifat sesuatu.
1.1 : كناية قريبة : وهي التي لا يحتاج الوصول إلى
المقصود فيه إعمال فكر وروبة لعدم وجود واسطة بين الكناية وبين المعنى المقصود.
مثل : زيد طويل
النجاد
( Sarung pedang Zaid panjang)
-perpindahan makna dari makna asal kepada makna lazimnya tanpa
perantaraaan kerana sudah cukup jelas
untuk faham maksudnya
- seperti contoh di atas, kinayah yang ingin disampaikan ialah ingin
menunjukkan zaid seorang yang berani. Untuk sampai kepada maknanya tidak
memerlukan keterangan yang panjang.
1.2 : كناية بعيدة : وهي التي
يحتاج الوصول إلى المقصود فيه إعمال فكر وروبة مع وجود واسطة بين الكناية
وبين المعنى المقصود.
مثل : علي كثير الرماد
-perpindahan makna dari makna asal kepada makna lazimnya dengan
perantaraaan yang jauh dan banyak.
- sebagai contoh :
- علي كثير الرماد
-maknanya :
Muhammad itu banyak abu
( Muhammad itu mulia macam mana banyaknya bau,
menunjukkan Muhammad banyak membakar, sering memasak kerana ramainya tetamu
yang datng ke rumahnya)
-
Menunjukkan Muhammad ini mulia, bersifat mulia.
-
Untuk sampai pada maknanya perlukan perantaraan yang
banyak.
2 ) كناية عن موصوف : : وهي أن اللفظ المستخدم يكني به
عن ذات موصوف لا عن الصفة.
مثل : لغة الضاد
( اللغة العربية)
(bahasa dhod)
أبناء النيل
( مصري )
(anak-anak sungai Nil)
موضع الأسرار ( قلب)
( tempat rahsia)
مسقط
الرأس ( مكان الولادة)
(tempat jatuh kepala)
-
KINAYAH MAUSUF ialah kiasan yang menunjukkan pada
sesuatu tempat benda atau orang.
-
Seperti contoh :
- مسقط الرأس menunjukkan tempat kelahiran, merujuk kepada kiasan mausuf ( tempat)
2.1 : التعريض :
هو أن يطلق الكلام ويشار به معنى أخر.
مثل : المسلم من سلم المسلمون من لسانه ويد
-kinayah jenis ini merupakan sindiran bagi seseorang yang suka menyakiti
saudaranya.
- seperti contoh di atas : jika seseorang suka menyakiti saudaranya yang
lain, maka hilanglah sifat-sifat muslim dari dirinya.
- lafaz yang digunakan indah dan halus, jikalau tidak, orang lain akan
rasa terhina dengan apa yang kita perkatakan.
2. 2 : التلويح : أن تشير إلى غيرك عن بعد، هو الذي كثرت
وسائطه.
مثل : ومايك في
من عيب فإني جبان الكلب مهزول الفصل
-
KINAYAH TALWIH ialah menunjukkan sesuatu yang jauh
darinya, yang mana banyak perantaraan.
-
Untuk sampai kepada maknanya perlu kepada pemahaman
yang panjang. Bukan secara direct.
-
Seperti contoh di atas ;
-dia sering mencegah
anjingnya menggonggong pada tetamu yang datang. Dia mencegah ini merupakan satu
bentuk penghormatan pada tetamunya. Biasanya orang yang hormat tetamu ialah
orang yang baik dan mulia
- contoh di atas hendak
mengatakan tentang orang yang
mulia,untuk sampai kepada
maksud yang ingin dimaksudkan
perlu lalui banyak perantaraan
dalam memahminya.
2.3 : الرمز : أن تشير إلى قريب صك خفية
مثل: مكسر اللحم
مناسب الأعضاء
-
Ramz adalah menunjukkan sesuatu yang dekat dengan perantaraan yang sedikit.
2.4 : الإيماء : قالت وسائطه مع وضوح الروم
مثل:ayat 43( سورة الكهف)
- kinayah ima ialah kinayah
isyarat iaitu menggunakan perantaraan yang sedikit dan untuk memahaminya tidak lah sukar.
Maksudnya sampai secara direct.
3) كناية عن
نسبة : أمر لآخر إثباتا أو نعيا فيكون المكني النسبة
مثل : الكرم في ثوبه ( كرم)
-KINAYAH NISBAH
menunjukkan kiasan yang menggunakan sifat dan dikaitkan dengan mausuf ( benda/
manusia)
- seperti contoh
- makna : dalam bajunya ada kemuliaan.
special thanks ahli group, fiza,qila dan dayah
wuuuuu ade blog......baru jmpe......terbaik la....haha
ReplyDeletemabruk
ReplyDelete