Translate

Friday, September 11, 2015

balaghah بلاغة






بلاغة
تعريف
لغة: الوصول والانتهاء
اصطلاح : ان يكون الكلام فصيحا قريا فنيا يترك خلابا ويناسب السخص والحال والزمان
في كتاب جواهر البلاغة : وصفا للكلام والمتكلم فقط دون الكلمة .

BALAGHAH pada bahasa bererti asal atau telah mencapai atau telah sampai ke penghujung
Seperti dalam contoh ;
بلغ الراكب المدينة
(ROMBONGAN ITU TELAH SAMPAI KE BANDAR)
Balaghah pada istilah ialah sifat kepada percakapan dan sifat kepada orang yang bercakap, ia nya tidak terjadi pada kalimah.
Balaghah itu perku fasih dan terselamat dari kecacatan عيوب
Balaghah perlulah
1)    FASIH
2)    QAWIY (ungkapan yang kuat)
3)    FANIYAN ( ada seni dalam bercakap)
-Sesuatu itu tak dianggap balaghah walaupun ianya terselamat dari kecacatan jikalau tiada seni didalamnya.  Dan  tidak disebut balaghah apabila orang yang mendengar tidak faham apa yang kita cakap.
-Balaghah ialah apabila bercakap ianya memberi kesan kepada orang lain. Dan sesuai dengan peringkat, masa, keadaan peribadi orang yang mendengar kita  bercakap.
-Di dalam kitab jawahir balaghah di sebut يقتضف الحال  iaitusesuai dengan keadaan.
Contohnya :
نا وليني المزبر
Maksudnya: berikan saya pen
-Ayat yang biasa kita guna ialah اعطيني القلم   akan tetapi dalam ayat  نا وليني المزبر ada unsur  seni. Ianya dipanggil balaghah.







بلاغة الكلام
-Al  kalam ialah percakapan.Balaghah al kalam focus kepada percakapan yang sesuai dengan situasi percakapan.
-Balaghah al kalam juga menekankan pada kalimah dan ayat.

بلاغة المتكلم
-Balaghah mutakkalim focus kepada  orang yang bertutur
-Orang yang bertutur mestilah seorang yang baligh dan berkemampuan dalam berbahasa. Dan dia mestilah mampu unttuk menyusun ayat-ayat berunsur balaghah.Selain itu, apa yang dia cakap mestilah sesuai dengan situasi keadaan serta orang boleh paham apa  yang diperkatakan. Ada pun seseorang itu berbahasa dengan fasih, tetapi  orang  yang mendengar tidak faham ianya tidak dipanggil balaghah.







الأسلوب
-Balaghah bukan sekadar bahasa yang cantik, dan jelas tapi perlulah sesuai dengan keadaan supaya orang yang mendengar akan paham.
الأسلوب العلمي
-Uslub ini menekankan dan menggunakan logik dan tidak menggunakan khayal dalam syair.
-Kebiasaanya di dalam syair ada unsure khayal. Akan tetapi yang paling penting adalah jelas, tiada menggunakan perkataan bombastic . selain itu, perkataan yang digunakan dia dalam ayat disusun dalam keadaan yang mudah difahami, tiada bahasa yang lapik dan menggunakan bahasa-bahsa baku iaitu formal. Serta tidak menggunakan kiasan.

الأسلوب الخاطئ
-       Uslub ini adalah lawan kepada uslub ilmi. Sifatnya sentiasa indah dan mempunyai unsure khayal. Dan mestilah menggunakan perkataan yang tepat.

الأسلوب الأدبي
-       Uslub ini adalah gabungan dari dua uslub di atas. Perlulah ada logic dan perlu ada bukti. Selain itu, mestilah menggunakan perkataan yang tepat dan sesuai dan ada undur keindahan.

علم المعاني

IlmuMaa’ni ialah ilmu  yang kita pelajari darinya tentang tepatnya pemilihan percakapan atau ayat yang digunakan sesuai dengan keadaan pendengar. Asalilmu Maa’ni ialah untuk memahami  Al-Quran.
·       Ia mengandungi 2 rukun penting iaitu :
Musnad
-         Fi’il
-         Khobar
MusnadIlaih
-         Fa’il
-         Mubtada’









·       Keadaan – Keadaan Musnad dan Musnad ilaih :

1.Takrif
2.Tankir
3.Taqdim
4.Ta’khir
5.Zikr
6.Hazaf


·       Ilmu ini juga melihat kepada ayat:

1 )Ayat Khobar : Ayat atau percakapan orang itu yang kita tak dapat pastikan atau tahu ianya benar atau tidak. Contoh :القصر جميل
                 Terbahagi kepada 3 jenis iaitu :

-Ibtidaie : Sesuatu  yang  nak disampaikan tidak penting dan kita bercakap dengan orang yang mudah percaya serta tak perlukan taukid . Contoh:ذهبت إلى مكة عشر مرات




-Tolabiy : Ayat yang digunakan pada orang yang ragu dengan benda yang disampaikan dan perlukan satu sahaja taukid. Contoh  :قد ذهبت إلى مكة عشر مرات  

-Inkariy :  Sesuatu yang penting untuk disampaikan dan orang yang mendengar ragu-ragu dan mempersoalkan apa yang kita sampaikan. Memerlukan lebih dari satu taukid .Contoh :
            والله قد ذهبت إلى مكة عشر مرات



2) Ayat Insyaie :Ayat yang tidak boleh untuk dipertikaikan lagi samaada betul atau salah. Contoh: ما أجمل القصرا

-Tolabiy :Sesuatu  yang  merangkumi /kita nak sesuatu itu berlaku atau jawapan kepada panggilan dan harapan . Ianya ayat atau uslub yang memerlukan kepada jawapan atau tindakan pendengar. Contoh : كن مع الحق , يا محمد , اكتب الدرس

-Ghoirutolabiy : Percakapan yang tidak memerlukan respon . kita tidak meminta sesuatu untuk berlaku pada seseorang dan tidak perlu buat apa-apa . Contoh:ما أشد ذكائك !




·       Gharad Khobar ((غرض خبر :

Faidah Khobar :Memberitahu orang yang  mendengar sesuatu yang dia sudah tahu atau belum tahu. Contoh :نزل المطر , الدين المعاملة

Lazim Faidah   : Memberitahu sesuatu yang dia telah tahu sebelum ini . Contoh:الحمدلله عدت بالسلامة

v Cabang – cabang Insya’ Tolabiy

1.    Amar )الأمر (:  وأقيموا الصلاة 
2.    Nahiy( النهي) :ولا تقربوا الزنا
3.    Istifham (الاستفهام ): أإله مع الله
4.    Tamanna(التمنى)  : يا ليتني كنت ترابا  
5.    Tarajjaعسى أن ينفعنا   :(الترجى)
6.    Nida’(النداء) :  يا عباد فاتقون

v Cabang- cabang Insya; Ghoiru Tolabiy

1.    Uslub Madah: ولنعم  دار المتقين
2.    Uslub Azzimmu:بئس لاسم الفسوق بعد الإيمان
3.    Al-Qasm: بلى  وربي لتبعثن  
4.    Attaa’jjub :كيف تكفرون بالله وكنتم أمواتا فأحياكم  
Uslub Qasar
Takrifnya :Dikhususkan kepada seseorang dengan cara yang tertentu , takhsis satu sifat pada seseorang.Uslub ini menggunakan taukid kerana ia salah satu daripada uslub taukid .
Contoh :وما الحياة الدنيا إلا متاع
                             إنما يخشى الله من عباده العلماء


Al-Fasluwal Wasal
Takrifnya :Al-Wasal ialah dua ayat yang disambungkan dengan menggunakan huruf a’tof, manakala Al-Faslu ialah dua ayat yang disambungkan tanpa menggunakan huruf a’tof.
Contoh :الله يستهزئ بهم ويمدهم في تغيانهم يعمهون  ( الوصل) 
                                        فمهل الكافرين أمهلهم رويدا ( الفصل)


Al-Ijaz
Takrifnya :Lapar (kurang)  pada lafaz , kenyang  (panjang / banyak)  pada makna dengan makna yang  jelas dan fasih .  Ayatnya ringkas tetapi membawa makna yang banyak .
                Contoh :  ولكم في القصاص حياة
                                      خذ العفو وأمربالمعروف وأعرض عن الجاهلين          
Al-Itnab
Takrifnya :Tambah lafaz dari sudut makna dan ada faedah 
                Contoh :رب إني وهن العظيم منى واشتعل الرأس شيبا  
               

Al- Musawah
Takrifnya ;Lafaz sekadar makna, makna sekadar lafaz. Seiring kedua-dua lafaz dan makna. Tidak panjang sangat, tidak ringkas sangat.
                Contoh :وما  تقدموا لأنفسكم من خير نجدوه عند الله
                                     








علم البديع

BAHASA : Benda yang dicipta dengan tidak ada contoh terdahulu.
ISTILAH: Ilmu yang membincangkan cara memperindah ungkapan dengan mengambil kira situasi dan kejelasan makna.

TERBAHAGI KEPADA DUA IAITU:
·       Penghias lafaz  (  اللفظيةالمحسنات (
-         Al-jinas  (الجناس )
-         Al-saj’ ( السجع )
-         Al-iqtibas ( الاقتباس )
-         At- tadmin ( التضمن )

·       Penghias makna  ( المحسنات المعنوية )
-         Al- tawriah ( التورية )
-         Al-Tibaq dan al-muqabalah ( الطباق والمقابلة )
-         Ta’kid madah  ( تأكيد المدح بما يشبه الذم )
-         Ta’kid al-zam ( تأكيد الذم بما يشبه المدح )




Penghias lafaz
1)    Al-jinas
Maksudnya : Persamaan dua perkataan yang sama dalam sebutan dan berbeza dalam makna.

Terbahagi kepada dua iaitu:
       i.            Jinas sempurna  ( الجناس التام )
Persamaan dua lafaz dalam empat perkara:
-         Bilangan huruf
-         Baris perkataan
-         Bilangan perkataan
-         Susunan perkataan
Contoh :
ويوم تقوم الساعة يقسم المجرمون ما لبثوا غير ساعة.

    ii.            Jinas tidak sempurna ( الجناس غير التام )
-         Perbezaan lafaz dalam saru daripada empat perkara tersebut.
Contoh:
فأما اليتيم فلا تقهر وأما السائل فلا تنهر.






2)    Al-saj’
Maksud: Dua ayat yang sama dari sudut huruf akhir.

Jenis al-saj’ terbahagi kepada tiga:
a.     Bilangan perkataan yang sama dan kesamaan huruf
Contoh:
فأما اليتيم فلا تقهر وأما السائل فلا تنهر.

b.    Bilangan perkataan yang sama tetapi panjang dari yang pertama
Contoh:
 والنجم إذا هوى ، ما ضل صاحبكم وما غوى.

c.     Bilangan perkataan lebih dari yang pertama dan kedua
Contoh:
 خذوه فغلوه ، ثم الجحيم صلوه ، ثم في سلسلة ذرعها سبعون ذراعا فاسلكوه.










3)    Al- iqtibas
Maksud : Orang yang bercakap memetik atau mengambil di dalam syair atau nas sesuatu di dalam Al-Quran ataupun hadis dan tidak merasakan sama dengan ayat tersebut dan ubahnya sedikit.
Contoh :
فلم يكن إلا كلمح البصر أو هو أقرب . وهو أقرب حتى أنشد فأغرب.             (1

             طلبنا منكم حبا فأجبتم بالمنع                                           (2   
                عزناكم لأنكم بواد غير ذي ذرعٍ          

4)    Al- tadmin
Maksud : Penyair itu mengambil syair kepunyaan orang lain.
Contoh :
 عليّ أني سأنشد عند بيعي                                              
أضاعوني وأيّ فتى أضاعوا             
وأصلوه : أضاعوني وأي فتى أضاعوا                                            
ليوم كريهة وسداد ثغر                  







5)    Al-aqd’
Maksud : Menulis petikan tadi secara iqtibas
Contoh:
                                                          أنلني بالذي استقرضت خطا (1
وأشهد معشرا اقد شاهدوه           

 فإن الله خلاق البرايا                                                    (2
عنب لجلال هيبته الوجوه            

               إذا تداينتم بدين إلى أجل مسمى فاكتبوه                (3                 

Penghias makna
1)    Al-tibaq
Maksud : Perkataan yang berlawanan dalam satu ayat

Terbahagi kepada dua:
§  Positif
Contoh:
 وتحسبهم أيقظا وهم رقود         (1
    
 هل يستوى الأعمى والبصير      (2
§  Negatif
Contoh:
يستخقون من الناس ولا يستخفون من الله      


2)    Al-muqabalah
Maksud : Mendatangkan ayat dalam perkataan sebelumnya atau lebih dana datangkan ayat selepasnya dengan tertib berlawanannya.
Contoh:
فليضحكوا قليلا وليبكوا كثيرا                                (1
                     
(2 فأما من أعطى واتقى وصدق بالحسنى فسنيسره لليسرى وأما من بخل واستغنى وكذب بالحسنى فسنيسره للعسرى                                          

3)    Al-tawriah
Maksud : Satu lafaz dalam dua ayat yang ada makna iaitu makna yang hampir tetapi bukan yang dimaksudkannya dan makna yang jauh tetapi makna yang dimaksudkannya.
Contoh:
                                حتى يعطوا الجزية عن يدٍ وهو صاغرون (1

 أقول شنوا إلى الحرب غارة                                             (2
دعوني فإني آكل العيش والجبن       




4)    Ta’kid al-madah 
Maksud : Meletakkan satu sifat baik pada seseorang dan selepasnya didatangkan sifat yang baik juga.
Contoh :
 فتى كلمت أو صافه غير أنه                                         
جواد فما يبقى من المال باقيا     

5)    Ta’kid al-zam
Maksud : Meletakkan sifat tercela pada sesuatu dan datangkan selepasnya satu sifat tercela juga.
Contoh :
فلان لا خير فيه إلا أنه يتصدق بما يسرق                                            (1

الجاهل عدو نفسه إلا أنه صديق سفهاء

              هو الكلب إلا أن فيه ملاله                                            (2
وسؤ مراعاة وما ذلك في الكلب         




علم البيان


1)    Ilmu bayan adalah perbincangan mengenai kiasan, peribahasa.
Ilmu   bayan terbahagi kepada empat:
1.1           التشبية
1.2           استعارة
1.3           مجاز
1.4           كناية
التشبية :1.1
 : هو اشتراك شيئين أو أشياء في صفة أو أكثر بأداة التشبيةتعريف
Hendak menyamakan 2 benda atau lebih dari sudut sifat dengan menggunakan adat tasybih.
اركان التشبية
1 ) المشبة : هو ما أريد إثبات صفة له.
MUSYABBAH ialah benda yang diumpamakan
2 ) المشبة به : هو ما وضحت فيه تلك الصفة
MUSYABBAH BIH ialah benda yang diumpamakan dengannya
3 ) وجه الشبة : هو الصفة التي قصد تلك اثباتها للمشبة
WAJHU SHABAH ialah sifat ataupun ciri yang diumpamakan
4 ) أداة التشبية : هي اللفظ التي الدال على التشبية
: ك، كان، مثل، شبهمثل
ADAT ATTASYBIH ialah kata umpama yang digunakan
Contohnya: seperti

:  أحمد كالأسد في الشجاعةمثل
أحمد      المشبة
ك      أداة التشبية
الأسد     المشبة به
في الشجاعة      وجة الشبة
Kebiasaan, MUSYABBAH berada di hadapan ayat.

انواع التشبية
1 ) التشبية مفرد: هو كان فيه كل من الطرفي التشبية ووجه لفظا مفردا
: فاطمة كالقمر في الجمالمثال
-MUSYABBAH DAN MUSYABBAH BIH dalam keadaan mufrad (satu perkataan).
-semua rukun TASYBIH ada.
Seperti contoh di atas, FATIMAH DAN QAMAR dalam keadaan mufrad( satu perkataan).

2 ) التشبية مركب : هو ما كان وجة الشبة فيه متزعا من متعددا على جهة الاتحاد لتكون هيئة وصورة
مثال: العلم بلا عمل كالشجر بلا ثمر
العلم بلا عمل- المشبة
الشجر بلا ثمر- المشبة به
-TASYBIH MURAKKAB adalah lawan kepada TASYBIH MUFRAD
- MUSYABBAH DAN MUSYABBAH BIH bukan dalam keadaan mufrad iaitu dalam keadaan ayat atau perkataan yang banyak.
*rujuk contoh di atas

3 ) التشبية مؤكد : هو ما حذف منه اداة التشبية
مثال: احمد أسد في الشجاعة
( Ahmad singa dalam keberanian)
-TASYBIH MUAKKAD ialah tasybih yang dibuang ADAT TASYBIH                                                                                         
-Seperti contoh di atas, ADAT TASYBIH yang dibuang adalah ك



  4 ) التشبية بليغ : هو ما حذف منه وجة الشبة والأداة وبقي الطرفان الأساسيان المشبة والمشبة به
 : العلم نورمثال
-TASYBIH BALIGH ialah tasybih yang dibuang WAJHU SYABAH dan ADAT, sementara MUSYABBAH dan MUSYABBAH BIH wujud di dalam ayat.
-AL-ILMU adalah MUSYABBAH dan NUR adalah MUSYABBAH BIH
- NUR perlu dalam keadaan nakirah kerana NUR ditempat khobar









 5) التشبية حسي : بأن يكون مدركين بالحواس الخمس الظاهرة
مثل : انت كالشمس في الضياء
       خدك مالورد في الحمرة
-TASYBIH HISSI ialah tasybih yang boleh dicapai dengan lima pancaindera iaitu boleh dilihat dengan mata, dirasa oleh lidah, disentuh oleh kulit, dihidu oleh hidung dan didengar oleh telinga.
- lebih mengfokuskan kepada MUSYABBAH dan MUSYABBAH BIH
-Seperti contoh di atas, ANTA dan SYAMS boleh dilihat dan dipegang oleh pancaindera.

6 ) التشبية عقلي : هو مدركان بالعقل
مثل: العلم كالحياة
     الجهل كالموت
     الضلال عن الحق كالعمى
-TASYBIH ‘AQLI ialah tasybih yang hanya boleh dicapai oleh akal sahaja, walaubagaimanapun ianya tidak boleh dicapai dengan pancaindera.
- seperti contoh (2) di atas, AL JAHL dan AL MAUT tidak boleh di pegang mahupun dirasa dan sebagainya oleh pancaindera. Hanya boleh dicapai dan difahami oleh akal manusia.

7 ) التشبية المقلوب : هو جعل المشبة ومشبه به بادعاء ان وجه الشبة فيه أقوى وأظهر
مثل: الشمس كالمالك
     الأسد كا أحمد
    كأن سواد اليل شعر فاخم
·       TASYBIH MAQLUB ialah dakwaan bahawa MUSYABBAH BIH lebih kuat dan jelas dari MUSYABBAH
·       Seperti contoh di atas, ASSYAMS diumpamkan dengan MALIK yang mana menunjukkan MALIK lebih kuat dan jelas, walhal yang lebih hebat sepatutnya ASSYAMS.

10 ) التشبية الضمني : تشبيه لا يوضع فيه المشبه والمشبه به في صورة من صور التشبيه المعروفة،
                          بل يلمحان في التركيب.
مثل : لا تنكري عطل الكريم الغني
             فالسيل حرب للمكان عطل
( Jangan kamu nafikan orang yang pemurah ini tidak kaya,
Kerana air yang mengalir itu musuh pada tempat yang tinggi)

      قد يشيب الفتى وليس عجبيا ان يرى النور في القصيب الرطيب
( Melihat pemuda beruban, tidaklah menghairankan.
Bunga pun dapat keluar pada dahan yang muda dan lembut)

·       TASYBIH DIMNI ialah tasybih yang ada kronologi cerita di dalamnya, tidak jelas maksudnya dan untuk mencapai maksudnya perlu sedikit berfikir.
·       Penerangan kepada contoh di atas ialah, wujudnya persamaan orang kaya apabila mereka mempunyai duit yang banyak akan diberikan kepada orang lain. Sama seperti gunung,apabila ada yang air, maka ia akan mengalirkannya ke bawah.



















الحقيقة والمجاز

تعريف
الحقيقة : هي استعمال اللفظية فيما وضعت له
مثل : الوردة في البستان
( bunga itu berada di dalam taman)
انواع الحقيقة
الحقيقة اللغوية : اللفظ المستعمل فيما وضع له في اللغة
مثل: الشمش/القمر/النجوم
الحقيقة العرفية : اللفظ المستعمل فيما وضع له في العرف
مثل : الدابة
الحقيقة الشرعية : اللفظ المستعمل فيما وضع له في الشرع
مثل : الصلاة

-AL HAKIKAH ialah lafaz dan makna asalnya yang  sebenar  hakiki.
- seperti contoh, bunga dan taman yang sebenar, hakiki.

المجاز : هو اللفظ في غير ما وضع له لعلاقة مع قرينة على عدم إدارة المعنى الأصلي
مثل : الوردة في الفصل
( bunga itu berada di dalam kelas)


·       MAJAZ ialah lafaz yang digunakan bukan pada tempat yang betul.
·       Seperti contoh di atas, bunga yang dimaksudkan ialah pelajar yang cantik

انواع المجاز
المجاز اللغوي : غير تشبية

المجاز المرسل           الاستعارة

المجاز المرسل
1 ) السببية
مثل : لي يد في تعمير هذا البلاد
              يد الله فوق أيديهم
          رعت العاشية الغيث
  
·       Di sebut dalam ayat “penyebab” tetapi yang dimaksudkan ialah hasil darinya
·       Seperti contoh pertama di atas, yang disebut dalam ayat ialah tangan yang mana dimaksudkan dengan bantuan.







2 ) مسببية
مثل : أنزل الله من السماء رزقا
·       Disebut dalam ayat ‘hasil darinya’ tetapi yang dimaksudkan ialah penyebabnya.
·       Seperti contoh:
Yang disebut ialah rezeki akan tetapi yang dimaksudkan ialah air hujan yang turun yang man air hujan yang turun ke bumi akan menyuburkan tanaman untuk makanan manusia.

3 ) جزئية
مثل: أرسلت الشرطة عيونها لمراقبة الاضطربات
-disebut dalam ayat sebahagian darinya tapi yang dimaksudkan ialah keseluruhannya.
-Penerangan kepada contoh di atas:
Yang disebut dalam ayat adalah mata, yang hendak dimaksudkan ialah orang ataupun pengintip







4 ) كلية
مثل : شربنا ماء سوغاي باهنج
·       Di sebut dalam ayat kesemua ataupun keseluruhan sesuatu benda, akan tetapi yang dimaksudkan ialah sebahagian daripadanya sahaja.
·       Contoh :
Di sebut dalam ayat, air sungai Pahang. Yang hendak dimaksudkan ialah sebahagian dari air sungai Pahang.

5 ) اعتبار ما كان
 مثل : وآتوا اليتمى أموالهم
-Di sebut dalam ayat keadaannya terdahulu akan tetapi yang dimaksudkan ialah keadaan sekararang.
- seperti contoh di atas:
 Ayat di atas ialah suruhan untuk menyerahkan harta kepada anak yatim apabila anak yatim tersebut melepasi tahap bukan lagi digelar anak yatim iaitu apabila mereka sudah baligh dan matang.








6 ) اعتبار ما سيكون
مثل : هؤلاء الأمهاات يلدن الأبطال
       إني أراني أعصر خمر
·       Di sebut dalam ayat keadaan akan datang, akan tetapi yang dimaksudkan ialah keadaan sekarang.
·       Seperti contoh di atas :
1)    Di sebut dalam ayat pejuang-pejuang, yang dimaksudkan ialah bayi yang baru dilahirkan oleh seorang ibu.
2)     Di sebut dalam ayat ialah arak, yang dimaksudkan ialah buang anggur yang mana sebelum menjadi arak ianya adalah buah anggur.

7 ) محلية
مثل  : فليدع نادية سندع الزبانية
       وسأل قرية
·       Di sebut dalam ayat mengenai tempat, akan tetapi yang dimaksudkan ialah pada yang ada padanya.
·       Contoh :
1)    Di sebut kelab atau tempat berkumpul, yang dimaksudkan ialah geng-geng ataupun ahli.
2)    Di sebut dalam ayat ialah sebuah kampung, tapi yang dimaksudkan ialah ahli atau orang kampung.




8) حالية
مثل : المؤمنون يعيشون في نعيم
·       Di sebut dalam ayat apa yang ada di tempat itu, tapi yang dimaksudkan ialah tempat tersebut.
·       Contoh :
1)    Di sebut dalam ayat ialah nimat, akan tetapi maksud yang sebenar ialah syurga.













الاستعارة

تعريف : تشبيه حذف أحد طرفين، المشبه أو المشبه به والعلاقة بينهما المشبهمة دائما.
·       ISTI’ARAH ialah dihilangkan MUSYABBAH atau MUSYABBAH BIH tetapi mepunya hubungan di antara keduanya.
·       Di dalam ISTI’ARAH rukun tasybih yang penting hanyalah MUSYABBAH dan MUSYABBAH BIH sahaja. ADAT TASYBIH dan WAJHU SYABAH tidaklah menjadi kewajipan di dalam ISTI’ARAH.

انواع

1 ) التصريحية
هو ما ذكر فيه المشبه به.
مثل: طلع البدر علينا
البدر هو المشبه به، الأصل : الرسول كالبدر

·       ISTI’ARAH ATTASRIHIYAH ialah disebut MUSYABBAH BIH di dalamnya.
·       Contoh :
-       AL BADR ialah MUSYABBAH BIH yang mana asalnya adalah الرسول كالبدر.
-        
2 ) المكنية :ما حذف منه المشبة به وزمله بشئ من لوازمه
مثل 1: رأيت روؤسا قد أينعت
( aku melihat kepala-kepala yang telah masak)
الأصل : روؤسا كالثمر
مثل 2 : أستاذي عالم لا ينضب ماؤه
(لا ينضب ماؤه : tak surut)
مثل 3 : طار الخبر في المدينة
(Telah terbang cerita di bandar)


-       ISTI’ARAH MAKNIAH ialah dibuang MUSYABBAH BIH dan hanya menyebut MUSYABBAH nya sahaja. Akan tetapi, di dalam ayat tersebut didatangkan sifat kepada MUSYABBAH BIH tersebut.
-       Sebagai contoh ( pada contoh pertama di atas):
-  pada asalnya, روؤساialah الثمر (buah)
- قد أينعت (yang telah masak) ialah sifat buah yang ada pada MUSYABBAH BIH  bukanlah sifat kepada kepala-kepala.







3 ) التحقيقية : وهو ما كان المستعار له محققا حسا.
مثل : الأسد على المنبر
-       ISTI’ARAH TAHQIQIYAH ialah gambaran jelas yang mana boleh dicapai dengan pancaindera. Samarannya jelas.
-       Seperti contoh di atas :
-singa tersebut boleh dilihat iaitu boleh dicapai oleh pancaindera manusia.

4 ) التخيلية : وهو ما كان المستعار له موهوبا غير محقق لا عقل ولا حسا.
مثل : وإذا المنية أنشبت أظفرها
)  dan apabila saat kematian mengeluarkan rupanya)

-ISTI’ARAH TAKHILIAH ialah isti’arah yang tidak jelas dan tidak boleh capai dek akal dan pancaindera.
- seperti contoh:
  -menunjukkan keadaan sakit dan ketakutan yakni sesuatu yang menggerunkan. Menerangkan saat-saat kematian yang menakutkan, iaitu sesuatu yang tidak boleh nampak, hanya mampu dibayang sahaja.




5) أصلية : تكون الاستعارة أصلية إذا كان الذي جرت فيه اسما جامد.
مثل : كتاب أنزلناه إليك لتخرج الناس من الظلمات إلى النور
الظلمات      اسم جامد
مشبه به
 : الكفر كالظلماتلأصلا
-       ISTI’ARAH ASLIYAH ialah isti’arah yang menggunakan gaya bahasa yang sama dengan ISTI’ARAH TASRIHIYAH. Serta menggunakan isim jamid.
-       Seperti contoh : الظلمات ialah isim jamid yang hendak diterangkan adalah membawa kekufuran kepada Islam. Asalnya ialah kekufuran sepertu kegelapan.
-        
6) تبعية : تكون الاستعارة تبعية إذا كان الذي جرت فيه مشتقا أو فعلا.
مثل : ولما سكت عن موسى الغضب أخذ الألواح
الأصل : وقف كالسكت.
-       Isti’arah jenis ini menggunakan gaya bahasa yang sama dengan ISTI’ARAH TASRIHIYAH dan menggunakan isim musytaq (مشتق)
-       Seperti contoh : diam menunjukkan keadaan yang berhenti.



7 ) الاستعارة المرشحة : ما ذكر فيها ملائم المشبه به
 مثل : أولئك الذين اشتروا الضلالة بالهدى فما ربحت تجرتهم.
الأصل : استبدل كااشترا


8 ) الاستعارة مجردة : وهي التي قرنت بملائم المستعار له

مثل: وعد البدر بالزيارة ليلا    فإذا ما وفى قضيت نذوري
( Telah berjanji bulan untuk ziarah pada waktu malam
Ketika mana beliau datang menunaikan janjinya)

-       ISTI’ARAH MUJARRADAH ialah isti’arah yang disebut padanya yang sesuai dengan MUSYABBAH
-       Seperti contoh:
-asalnya كالبدر الخليفة
- bukan bulan yang datang tunaikan janji,  hakikatnya ialah seorang khalifah.







9 ) الاستعارة المطلقة : وهي التي لم يذكر معها ملائم
مثل: إني شديد العطش إلى لقائك
( sesungguhnya aku sangat dahaga untuk berjumpa dengan kamu)

-       ISTI’ARAH MUTTALAQAH ialah isti’arah yang tidak ada disebut apa-apa yang sesuai dengan MUSYABBAH BIH dan MUSYABBAH.

10 ) الاستعارة التمثيلية : وهي ما كان المستعار فيها مثلا.

مثل : ومن مالك البلاد      يهون عليه تسليم البلاد

-       ISTI’ARAH TAMSILIYAH ialah mendatangkan contoh atau ayat untuk menggambarkan sesuatu.
-       Maksud contoh di atas ialah apabila seseorang raja mendapatkan sesebuah negara tanpa peperangan, senang untuk raja itu serah negara tersebut pada orang lain.
-       Tiada kaitan pada MUSYABBAH dan MUSYABBAH BIH. Malah mendatangkan contoh yang baru.





كناية

تعريف : هو لفظ أطلق واريد به لازم معناه مع جواز إرادة ذلك المعنى

-KINAYAH  ialah kita bercakap tentang sesuatu tetapi yang dimaksudkan adalah dari sudut yang lain, atau maksud yang lain.
-KINAYAH adalah kiasan
انواع :
1 ) كناية عن صفة
      -قريبة
      -بعيدة
2 ) كناية عن موصوف
       -تعريض
       -التلويح
       -ايماء
       -الرمز
3 ) كناية عن نسبة







1)  كناية عن صفة : وهي ان اللفظ المستخدم يكني به عن صفة ما.
مثل : 1- يشار إليه بالبنان  (مشهور)
(ditunding kepadanya dengan ibu jari)
       2-  ناعمة الكفين   ( غنية)
(dua tapak tangan yang lembut)
       3-  كثير الرماد  ( كرم)
( banyak abu)
  

-       KINAYAH  sifat menunjukkan tentang kiasan tentang sifat sesuatu.

1.1 : كناية قريبة : وهي التي لا يحتاج الوصول إلى المقصود فيه إعمال فكر وروبة لعدم وجود واسطة بين الكناية وبين المعنى المقصود.
 مثل : زيد طويل النجاد
( Sarung pedang Zaid panjang)

-perpindahan makna dari makna asal kepada makna lazimnya tanpa perantaraaan  kerana sudah cukup jelas untuk faham maksudnya
- seperti contoh di atas, kinayah yang ingin disampaikan ialah ingin menunjukkan zaid seorang yang berani. Untuk sampai kepada maknanya tidak memerlukan keterangan yang panjang.

1.2 : كناية بعيدة : وهي التي  يحتاج الوصول إلى المقصود فيه إعمال فكر وروبة مع وجود واسطة بين الكناية وبين المعنى المقصود.

مثل : علي كثير الرماد
-perpindahan makna dari makna asal kepada makna lazimnya dengan perantaraaan yang jauh dan banyak.
- sebagai contoh :
   - علي كثير الرماد
 -maknanya : Muhammad itu banyak abu
( Muhammad itu mulia macam mana banyaknya bau, menunjukkan Muhammad banyak membakar, sering memasak kerana ramainya tetamu yang datng ke rumahnya)
-       Menunjukkan Muhammad ini mulia, bersifat mulia.
-       Untuk sampai pada maknanya perlukan perantaraan yang banyak.






2 ) كناية عن موصوف : : وهي أن اللفظ المستخدم يكني به عن ذات موصوف لا عن الصفة.
 مثل : لغة الضاد ( اللغة العربية)
(bahasa dhod)
       أبناء النيل  ( مصري )
(anak-anak sungai Nil)
      موضع الأسرار ( قلب)
( tempat rahsia)
      مسقط الرأس  ( مكان الولادة)  
(tempat jatuh kepala)

-       KINAYAH MAUSUF ialah kiasan yang menunjukkan pada sesuatu tempat benda atau orang.
-       Seperti contoh :
- مسقط الرأس  menunjukkan tempat kelahiran, merujuk kepada kiasan mausuf ( tempat)

 2.1 : التعريض : هو أن يطلق الكلام ويشار به معنى أخر.
مثل : المسلم من سلم المسلمون من لسانه ويد
-kinayah jenis ini merupakan sindiran bagi seseorang yang suka menyakiti saudaranya.
- seperti contoh di atas : jika seseorang suka menyakiti saudaranya yang lain, maka hilanglah sifat-sifat muslim dari dirinya.
- lafaz yang digunakan indah dan halus, jikalau tidak, orang lain akan rasa terhina dengan apa yang kita perkatakan.


2. 2 : التلويح : أن تشير إلى غيرك عن بعد، هو الذي كثرت وسائطه.
 مثل : ومايك في من عيب فإني     جبان الكلب مهزول الفصل

-       KINAYAH TALWIH ialah menunjukkan sesuatu yang jauh darinya, yang mana banyak perantaraan.
-       Untuk sampai kepada maknanya perlu kepada pemahaman yang panjang. Bukan secara direct.
-       Seperti contoh di atas ;
-dia sering mencegah anjingnya menggonggong pada tetamu yang datang. Dia mencegah ini merupakan satu bentuk penghormatan pada tetamunya. Biasanya orang yang hormat tetamu ialah orang yang baik dan mulia
              - contoh di atas hendak mengatakan tentang orang yang 
                mulia,untuk sampai kepada maksud yang ingin dimaksudkan  
                perlu lalui banyak perantaraan dalam memahminya.






2.3 : الرمز : أن تشير إلى قريب صك خفية
مثل:  مكسر اللحم مناسب الأعضاء
-       Ramz adalah menunjukkan sesuatu yang dekat  dengan perantaraan yang sedikit.


2.4 : الإيماء : قالت وسائطه مع وضوح الروم
مثل:ayat 43( سورة الكهف)
- kinayah ima ialah kinayah isyarat iaitu menggunakan perantaraan yang sedikit  dan untuk memahaminya tidak lah sukar. Maksudnya sampai secara direct.

3)  كناية عن نسبة : أمر لآخر إثباتا أو نعيا فيكون المكني النسبة
مثل : الكرم في ثوبه ( كرم)
-KINAYAH NISBAH menunjukkan kiasan yang menggunakan sifat dan dikaitkan dengan mausuf ( benda/ manusia)
- seperti contoh
   - makna : dalam bajunya ada kemuliaan.






special thanks ahli group, fiza,qila dan dayah

                                               









2 comments: