PENGENALAN
Islam
merupakan agama yang lengkap dan sesuai untuk sepanjang zaman. Islam juga
menyediakan sistem yang teratur dan menetapi seluruh aspek kehidupan . Sistem perundangan Islam merangkumi
setiap bidang kehidupan manusia. Dalam menjalani kehidupan di dunia sebagai
khalifah, Rasul diutuskan untuk memandu
perjalanan hidup manusia agar bertepatan dengan peraturan dan arahan yang telah
ditetapkan Allah S.W.T.
Panduan ini adalah
penting untuk menjawab sebarang kekeliruan yang timbul dalam proses perjalanan
hidup manusia. Oleh sebab Rasulullah tidak lagi hidup kini , baginda telah
meninggalkan Assunah agar kita dapat meneruskan kehidupan dengan berlandaskan
syariat Islam yang betul dalam apa jua aspek seperti munakahat, perundangan
,akhlak dan lain-lain.
1.
SUMBER-SUMBER PERUNDANGAN ISLAM
Dalam
perundangan Islam,terdapat dua jenis sumber hukum iaitu sumber yang disepakati
juga dikenali sebagai dalil qat’ie yanag bermaksud dalil-dalil yang disepakati
oleh para ulama dan sumber yang tidak disepakati. Sumber ini juga digelar dalil
zanni yang bermaksud dalil yang tidak disepakati oleh para ulama. Sumber atau
dalil digunakan oleh para ulama mujtahid untuk menetapkan hukum terhadap amalan
dan perbuatan yang dilakukan oleh mukalaf.
1.2 : SUMBER-SUMBER YANG DISEPAKATI
Terdapat
4 sumber yang disepakati oleh para ulama mujtahid iaitu Al-Quran, Assunah ijmak
ulama dan qias.[1]
1.2.1 : Al-Quran Al-Karim
Al-Quran
ditakrifkan sebagai kalamullah yang bermukjizat yang diturunkan kepada Nabi Muhammad
s.a.w. melalui malaikat Jibril dalam bahasa Arab, diriwayatkan secara mutawatir
dan membacanya adalah ibadah.[2]
Al-Quran
merupakan sumber utama perundangan Islam yang mana bahasa yang digunakan sangat
indah dan ternyata tidak dapat ditandingi oleh sasterawan sepanjang zaman.
Al-Quran juga sebagai sumber panduan dan rujukan yang sesuai untuk sepanjang
jalan. Terdapat 3 jenis hukum yang terdapat dalam Al-Quran iaitu hukum yang
berkaitan dengan akidah iaitu hukum yang berhubung dengan perkara pokok tentang
agama. Hukum yang kedua ialah yang berkaitan dengan amalan iaitu hukum yang
berkaitan dengan tindakan mukalaf dan hukum yang ketiga ialah hukum yang
berkaitan dengan akhlak manusia yang mana menyuruh kita ke arah kebaikan dan
mencegah daripada melakukan kemungkaran.[3]
PERANAN AL-QURAN DALAM PERUNDANGAN ISLAM
Antara
peranan Al-Quran ialah membawa dalil-dalil yang berbentuk umum. Di dalamnya
mengandungi hukum dan ditasirkan oleh nabi Muhammad melalui hadith baginda,
seterusnya ulama. Selain itu, Al-Quran memgandungi tegahan dan arahan secara
langsung yang digunakan sebagai penetapan daripada Allah tanpa sebarang
tafsiran. Untuk mengeluarkan hukum yang bersumberkan Al-Quran ,para ulama perlu
mengkaji sebab turun ayat dan mengkaji dari segi nasakh dan mansukhnya. Peranan
yang ketiga ,dalam sesetengah keadaan , Al-Quran menjelaskan hukum yang
terkandung di dalam kitab-kitab yang diturunkan sebelumnya seperti Injil,Taurat
dan Zabur dan hukumnya terus ditetapkan untuk umat Islam kecuali ada ayat yang
memansukhkan hukum tersebut.[4]
1.2.2 : Assunnah
Assunnah
merupakan sumber perundangan kedua iaitu selepas Al-Quran. Pengertian Assunah
dari sudut bahasa ialah perjalanan,kelakuan atau perangai sama ada baik atau
tidak . Dari sudut istilah ialah segala yang disandarkan kepada Nabi Muhammad
dari segi perbuatan,tingkah laku, sifat, perjalanan hidup, pengakuan dan takrir
sama ada sebelum baginda menjadi rasul ataupun selepas menjadi rasul.[5]
KEHUJAHAN ASSUNNAH DALAM PERUNDANGAN ISLAM
Para
ulama bersepakat menerima kehujahan assunah dalam mengeluarkan hukum syarak.
Hal ini berdasarkan dalil Al-Quran ,hadith dan ijmak ulama. Dalam Al-Quran, Allah
berfirman:
Maksudnya:
“ Dan apa jua suruhan yang dibawa oleh
Rasulullah kepada kamumaka ambillah akan dia serta amalkan, apa jua yang
dilarangnya kamu melakukannya maka patuhilah larangannya.”
Hujah dari dalil
hadith yang bermaksud : Ingatlah! Sesungguhnya
aku diberikan Al-Quran dan seumpama dengannya, iaitu hadith.
Seterusnya , hujah
dari ijmak ulama ialah Nabi Muhammad bersifat maksum iaitu terpelihara daripada
melakukan maksiat dan diberikan beberapa mukjizat untuk mengukuhkan kedudukan
baginda sebagai utusan Allah dan sebagai tempat rujukan umatnya. Kedua, para
sahabat dan ulama telah bersepakat meengatakan wajib mengikut suruhan Nabi
Muhammad, yang mana sahabat sentiasa melakukan perintah rasul dan jauhi
larangannya. Ketiga, secara qat’ie
ditetapkan bahawa Rasulullah adalah utusan daripada Allah dan kita dikehendaki beriman
degan apa yang dibawa olehnya.[7]
1.2.3: Ijmak Ulama
Ijmak
dari segi bahasa ialah berazam dan bersungguh-sungguh dalam menghasilkan
sesuatu sesuatu. Menurut istilah, ijmak bererti persepakatan para ulama
mujtahid daripada umat Nabi Muhammad dalam perkara yang berhubung dengan hukum
syarak. Persepakatan para ulama mujtahid bermaksud mereka yang mempunyai
kebolehan dalam mengeluarkan hukum syarak berdasarkan dalil-dalil yang
terperinci dan mereka mestilah dari kalangan umat Nabi Muhammad.[8]
KEHUJAHAN IJMAK
Ulama
bersepakat mengatakan ijmak adalah sumber ketiga dalam perundangan Islam. Hal
ini kerana terdapat nas dan ayat yang dapat difahami bahawa perkara yang
dikhilafkan oleh ulama wajib dirujuk kepada Al-Quran dan Assunnah. Ini
bererti,perkara yang disepakati oleh para ulama wajib kita laksanakan.terdapat
dalil-dalil daripada Al-Quran dan hadith tentang penggunaan ijmak dalam
penetapan hukuman syarak. Daripada dalil Al-Quran, Allah berfirman:
Maksudnya:
“dan demikianlah (sebagaimana Kami telah
memimpin kamu ke jalan yang lurus), Kami jadikan kamu (wahai umat Muhammad)
satu umat yang pilihan lagi adil, supaya kamu tidak layak menjadi orang yang
member keterangan kepada umat manusia (tentang yang benar dan yang salah).
Surah
al-Baqarah(2):143
Sedia maklum, hadith
mempunyai pelbagai bentuk dan hadith difahami oleh umat Islam serta para ulama
mujtahid akan tetapi,mustahil mereka akan bersepakat terhadap perkara yang
salah. Sebagaimana sabda Nabi Muhammad s.a.w. :
لا تجمع امتئ علئ الخطا[10]
RUKUN IJMAK
Rukun
ijmak dibahagikan kepada empat iaitu semua ulama mujtahid mestilah bersepakat
mengenai hukum syarak terhadap masalah yang berkaitan. Kedua, wujudnya sejumlah
ulama mujtahid pada masa berlakunya sesuatu perkara atau masalah. Seterusnya,
semua ulama bersepakat mengenai hukum tersebut dan yang keempat ialah ulama
bersepakat mengeluarkan hukum tersebut dengan pendapat masing-masing secara
tegas sama ada berupa perkataan, perbuatan baik secara bersendirian atau
berkumpulan.[11]
Antara
contoh-contoh ijmak ialah para ulama telah bersepakat bahawa solat lima waktu
adalah fardu dan pelaksanaanya tidak boleh ditunda dengan sengaja. Kedua, para
ulama bersepakat bahawa pelaku dosa besar dan orang yang berterusan melakukan
dosa kecil ditolak penyiksaan mereka. Contoh yang ketiga ialah para ulama
bersepakat bahawa haram bagi seorang suami menyetubuhi isterinya ketika haid.
Syarat-syarat ijmak ialah ahli ijmak mestilah bersifat adil
iaitu seseorang itu tidak melakukan dosa-dosa besar serta tidak berterusan
melakukan dosa-dosa kecil. Kedua, ahli ijmak mestilah terdiri daripada kalangan
para ulama mujtahid. Seterusnya, berlaku persepakatan di kalangan seluruh ahli
mujtahid. Syarat yang keempat ialah wujud lebih seorang mujtahid pada sesuatu
zaman. Syarat yang kelima ialah tidak ada ahli ijmak yang menarik balik
persepakatan yang telah dibuat.[12]
1.2.4 : Qias
Qias
dari segi bahasa bermaksud pengukuran atau penyamaan. Dari segi istilah ialah
menyamakan masalah yang tidak jelas hukumnya dalam nas dengan masalah yang
dijelaskan hukumnya dalam nas kerana terdapat persamaan illah pada kedua maslah
tersebut.
KEHUJAHAN QIAS
Qias
merupakan dalil yang berautoriti dalam syariat. Ini berdasarkan dalil Al-Quran
iaitu firman Allah:
فاعتبروا ياولئ الأبصر[13]
Maksudnya:
“Ambillah iktibar wahai orang-orang yang
mempunyai akal.”
Surah al-Hasyar(59):2
Menurut assunah pula
menceritakan bahawa sebelum Mu’az bin Jabal diutus ke Yaman, Rasulullah pernah
bertanya beliau tentang cara penyelesaian masalah yang akan dilakukan jika
tiada penjelasannya dalam Al-Quran dan assunah. Mu’az bin Jabal menjelaskan
bahawa beliau akan berijtihad dan Rasulullah telah memperkenankan jawapan beliau.
Oleh itu, qias diakui oleh Rasulullah kerana ianya adalah sebahagian daripada
ijtihad. Menurut amalan para sahabat pula ialah para sahabat juga beramal
dengan qias. Umar bin Al-Khatab pernah menulis surat kepada Abu Musa Al-Ashaari
yang telah dilantik menjadi gabenor di Basrah supaya menggunakan qias. Antara
kandungan surat umar ialah: “pastikanlah perkara-perkara yang sama dan setanding
serta qiaskan semua masalah yang ada pada kamu dengannya”. Menurut dalil aqli pula,
nas Al-Quran dan assunah tidak memperincikan semua perkara yang berlaku
didunia. Jika qias tidak dianggap sebagai dalil hukum, pasti banyak masalah
baru yang tidak boleh ditentukan hukumya. Ini adalah berlawanan dengan syariat
Islam yang bersifat lengkap serta kekal sehingga hari kiamat.[14]
Rukun qias dapat
dibahagikan kepada empat iaitu perkara yang diqiaskan kepadanya, perkara yang
diqiaskan, sifat yang sama antara keduanya dan hukum asal yang sabit dengan
nas. Sebagai contoh,perkara yanag diqiaskan kepadanya ialah arak, perkara yang
diqiaskan ialah air tapai yang memabukkan, sifat yang sama antara keduanya
ialah memabukkan dan hukum asalnya ialah haram. Jadi hukum minum arak adalah
haram.[15]
1.3 : DALIL-DALIL TIDAK DISEPAKATI
Selain
daripada empat dalil-dalil yang disepakati di atas, terdapat juga dalil –dalil
yang tidak disepakati iaitu istihsan, masalih mursalah, istishab, saddu zara’i,
qaulu sohabi, amalul ahli madinah, syar’u min koblana, dan uruf wa adat.
1..3.1: Istihsan
Istihsan
bermaksud menngunakan qias yang tidak nyata dengan meninggalkan qias yang nyata
atau mengecualikan sesuatu perkara dari dalil atau kaedah yang umum berdasarkan
dalil-dalil yang tertentu.
Sebagai
contoh, sisa minuman burung helang dianggap suci dengan mengkiaskan kepada
lebihan minuman manusia kerana persamaan kedua-duanya dari segi dagingnya yang
tidak halal di makan. Istihsan mengambil qias yang tidak nyata iaitu tidak
nyata persamaanan antara kedua- duanya .
Jika digunakan qias yang nyata iaitu dengan menqiaskan kepada sisa minuman
binatang buas seperti harimau ataupun singa hukumnya tidak suci dan sudah pasti
tidak boleh diminum. [16]
1.3.2 : Masalih Mursalah
Nama
lain bagi masalih mursalah ialah istislah yang mana bermaksud kemaslahatan atau
kebaikan sementara menurut bahasa mursalah pula bererti dilaksanakan. Menurut
istilah, masalih mursalah bererti menentukan hukum sesuatu berdasarkan kepada
kemaslahatan tertentu yang tiada ketentuan nas mahupun ijmak yang menerima atau
menolaknya.
Masalih mursalah dapat dibahagikan
kepada tiga tahap iaitu keperluan yang mendesak iaitu keperluan-keperluan utama
yang manusia bergantung kepadanya. Sebagai contoh, disyariatkan hukuman qisas
untuk memelihara nyawa manusia dan dibenarkan memakan bangkai ketika terdesak
sekadar untuk meneruskan kehidupan. Tahap
yang kedua dipanggil keperlulan biasa iaitu kepeluan yang diperlukan oleh
manusia untuk mengelakkan diri daripada kesukaran. Tahap yang terakhir ialah
keperluan kesempurnaan yang mana ianya diperlukan untuk keselesaan hidup
manusia.[17]
1.3.3 : Istishab
Istishab
bererti menngunakan sesuatu hokum yang sabit melalui dalil pada masa lalu
sehingga ada dalil yang lain mengubahnya. Contonya, seseorang yang telah
berwuduk dikira berkekalan dalam wuduknya selagi mana tiada bukti yang
menunjukkan wuduknya telah batal. Oleh itu, jika seseorang itu syak tentang
kesempurnaan wuduknya sama ada masih ada atau tidak , ianya dikira masih ada
dan kekal dalam keadaan berwuduk.[18]
1.3.4 : Saddu Zara’i
Saddu
zara’i dari segi bahasa bermaksud menutup jalan-jalan kejahatan. Menurut
istilah syarak bermaksud menghalang perkara-perkara harus yang boleh membawa
kepada perkara-perkara yang haram.
Terdapat
empat jenis saddu zara’i, iaitu sesuatu yang pasti membawa kepada keburukan
seperti membuang bahan tugasan ke sungai. Kedua, sesuatu yang besar kemungkinan
membawa kepada keburukan seperti menjual anggur kepada pembuat arak. Ketiga,
sesuatu yang berkemungkinan membawa kepada keburukan seperti menjual barang
secara bertangguh kerana boleh membawa kepada riba. Keempat, sesuatu yang jarang
membawa kepada keburrukan seperti menngali lubang di tempat-tempat yang jarang
dilalui oleh manusia. [19]
1.3.5 : Syar’u Min Koblana
Syar’u
min koblana bermaksud syariat yang wujud sebelum rasulullah diutuskan sebagai
penunjuk jalan. Maksud menurut istilah ialah syariat-syariat rasul terdahulu
yang terdapat dalam Al-Quran atau assunah tetapi tiada arahan supaya kita
mengikutinya. Sebagai contoh ialah syariat Nabi Musa a.s dan Nabi Adam a.s .
1.3.6 : Kaulu Sohabi
Kauli
sohabi bererti kata-kata atau perbuatan orang yang pernah bertemu dengan
rasulullah yakni para sahabat baginda dalam keadaan beriman serta berdamping
dengannya untuk jangka masa yang lama. Dalam ayat Al-Quran juga ada menerangkan
keredhaanNya dan menjanjikan syurga kepada para sahabat serta orang yang
mengikut jejak dan tingkah laku sahabat. [20]
1.3.7 : Amalul Ahli Madinah
Ini
bermaksud perkataan atau perbuatan yang disepakati oleh penduduk Madinah dalam
lingkungan kurun hijrah yang pertama. Sebagai contoh, imam malik telah
menyatakan dalam kitab al-muata’ bahawa makmum tidak perlu membaca al-fatihah
dalam solat yang nyaring.kenyataan imam malik ini bedasarkan amalan penduduk
madinah. Sementara itu, imam syafi’e menyatakan makmum perlu membaca surah Al-fatihah
walaupun dalam solat yang nyaring berdasarkan hadith:
عن عباده بن الصامت عن رسول الله قال : لأ صلأة لمن لم يقرأ
بفاتحه الكتب[21]
Tetapi Imam Malik tidak bersandarkan kepada
hadith ini kerana beliau berpendapat bahawa amalul ahli madinah lebih kuat
berbanding hadith ini yang bertaraf hadith ahad.[22]
1.3.8 : Uruf Wa Adat
Uruf wa adat bererti perkataan atau perbuatan
yang menjadi kebiasaan sekumpulan manusia dan diterima oleh akal yang
sejahtera. Sebagai contoh, perbuatan memakai kasut di dalam rumah dalam
kalangan masyarakat melayu dianggap kurang sopan. Oleh itu, setiap tetamu
hendaklah menanggalkan kasut mereka sebelum memasuki rumah masyarakat melayu.
Dua jenis uruf iaitu uruf sohih dan uruf fasad. Uruf sohih seperti adat merisik
dan uruf fasad ialah menapung tawar dan ianya ditegah dalam Islam.[23]
2. KEDUDUKAN AS-SUNNAH DALAM PERUNDANGAN
ISLAM
As-Sunnah
penting dalam membantu umat Islam memahami isi kandungan Al-Quran dan
seterusnya melaksanakan hukum-hukum yang telah ditetapkan di dalam Al-Quran.
Tidak cukup memahami Al-Quran dengan pengertian dari segi bahasa sahaja. Firman
Allah yang bermaksud,
“Pencuri laki-laki dan
perempuan, potonglah tangan mereka…” [24]
Ayat ini merupakan
contoh yang sesuai dalam masalah ini, kerana kata pencuri dalam ayat ini
bersifat mutlak, begitu juga tangan. Jadi, sunnah qauliyyah menerangkan
yang pertama (iaitu pencuri) dengan membatasi pencuri yang mencuri 1/4 dinar
dengan sabda beliau shollallahu ‘alaihi wa sallam, “Tidak dipotong
tangan kecuali mencapai 1/4 dinar atau lebih…” [25]
Sebagaimana sunnah
menerangkan maksud “tangan” dengan perbuatan beliau shollallahu ‘alaihi wa
sallam, perbuatan sahabatnya dan kesepakatannya bahawa mereka dahulu memotong
tangan pencuri pada batas pergelangan, sebagaimana telah dikenal dalam
kitab-kitab hadits.
Selain itu, As-Sunnah
juga penting dalam membanteras penyelewengan makna dan hukum-hukum Al-Quran.
Marcapada, telah ditemukan satu kelompok yang dinamakan qur`aniyyun
(inkarus sunnah) yang menafsirkan Al Quran dengan nafsu dan akal-akal
mereka, tanpa meminta bantuan dengan sunnah yang sahih.
Bagi mereka, As-Sunnah
hanya sebagai pengikut hawa nafsu mereka. Jika sesuai dengan nafsu mereka, maka
mereka akan berpegang dengannya dan yang tidak sesuai mereka buang ke belakang
punggung mereka. Nabi shollallahu ‘alaihi wa sallam telah mengisyaratkan
tentang mereka dalam hadits yang sahih :
لاَ أَلْفَيَنَّ أَحَدُكُمْ مُتَّكِئًا عَلَى أَرِيْكَتِهِ,
يَأْتِيْهِ الأَمْرُ مِنْ أَمْرِي مِمَّا أَمَرْتُ بِهِ أَوْ نَهَيْتُ عَنْهُ,
فَيَقُوْلُ: لاَ أَدْرِي! مَا وَجَدْنَا فِي كِتَابِ اللهِ اتَّبَعْنَاهُ.[26]
“Salah
seorang dari kalian betul-betul akan menjumpai seseorang yang sedang duduk di
singgasananya, kemudian datang utusanku kepadanya dari apa yang aku perintahkan
atau aku larang, maka dia berkata: `Aku tidak tahu! Semua yang kami dapatkan di
dalam kitab Allah itulah yang kami ikuti.’” (HR Tirmidzi).
2.1 Definisi As-Sunnah
As-Sunnah
menurut bahasa ialah cara, kebiasaan, perjalanan hidup, atau perlakuan, sama
ada terpuji atau tercela. Pengertian ini berdasarkan hadith Rasulullah. Baginda
bersabda :
مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَأَجْرُ مَنْ
عَمِلَ بِهَا إلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ , وَمَنْ سَنَّ سُنَّةً سَيِّئَةً
فَعَلَيْهِ وِزْرُهَا وَوِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ[27]
“Barang siapa melakukan suatu perbuatan sunnah yang baik
, maka baginya pahala dari perbuatannya itu dan pahala dari perbuatan orang
yang mengikuti perbuatan sunnah yang baik itu hingga hari kiamat, Dan barang
siapa yang melakukan perbuatan sunnah yang buruk maka baginya dosa atas
perbuatannya itu dan dosa dari orang yang melakukan sunnah yang buruk itu
hingga hari kiamat.’’
As-Sunnah menurut istilah syarak,
menurut beberapa pihak ulama’ ialah :
·
Menurut para Ahli Hadith, adalah
segala sesuatu yang diriwayatkan daripada Nabi Muhammad, sama ada perkataan, perbuatan, ketetapan, watak,
akhlak, ataupun perlakuan, baik sebelum atau selepas diangkat menjadi nabi.
·
Menurut Ahli Usul, "Sunnah
ialah sesuatu yang dinukil dari Nabi Shalallahu ‘alaihi wassalam secara khusus.
la tidak ada nashnya dalam Al-Quran, tetapi dinyatakan oleh Nabi Shalallahu
‘alaihi wassalam dan sekaligus merupakan penjelasan awal dari isi
Al-Quran." [28]
·
Menurut Ahli Fiqh, "Sunnah itu bererti ketetapan
atau hukum daripada Nabi Shalallahu ‘alaihi wassalam yang bukan fardhu dan
bukan wajib." [29]
Berkata Imam Al-Barbahary:
“Ketahuilah sesungguhnya Islam itu adalah sunnah dan sunnah adalah Islam dan
tidaklah tegak salah satu dari keduanya kecuali dengan yang lainnya”[30].
Berkata Imam Asy-Syathiby: “(Kata sunnah) digunakan sebagai
kebalikan/lawan dari bid’ah maka dikatakan: “Si fulan di atas Sunnah” apabila
ia beramal sesuai dengan tuntunan Nabi yang sebelumnya hal tersebut mempunyai
nash dari Al-Qur’an, dan dikatakan “Si Fulan di atas bid’ah” apabila ia beramal
menyelisihi hal tersebut (sunnah).”[31]
2.2
Jenis-Jenis As-Sunnah
As-Sunnah
terbahagi kepada tiga, iaitu :
·
Sunnah
qauliyyah (ucapan Nabi shallallahu
’alaihi wasallam)
·
Sunnah
fi’liyyah (perbuatan Nabi shallallahu
’alaihi wasallam)
·
Sunnah
takririyyah (persetujuan Nabi shallallahu
’alaihi wasallam terhadap
perkataan atau perbuatan para shahabat)
Sunnah qauliyyah ialah
segala ucapan daripada Nabi shallallahu ’alaihi wasallam. Sunnah
fi’liyyah pula merupakan segala perbuatan Nabi shallallahu
’alaihi wasallam yang menjadi syariat bagi
umatnya. Contohnya :
1. Perbuatan yang dilakukan
dalam rangka melaksanakan ketaatan terhadap sesuatu yamg diperintahkan
sebagaimana umatnya.
2. Perbuatan yang dilakukan
semata-mata tuntutan sebagai manusia biasa (perkara jibliyah).
3. Perbuatan yang terjadi dalam
rangka beribadah, namun ada dalil yang menunjukkan hal itu khusus untuk beliau
sahaja.
4. Perbuatan yang dilakukan
dalam rangka menjelaskan sesuatu yang masih umum yang ada di dalam Al-Qur’an.
5. Perbuatan yang dilakukan
yang tidak termasuk salah satu dari yang telah disebutkan di atas, dan ini ada
dua jenis, sesuatu yang jelas maksudnya, iaitu dalam rangka ibadah dan sesuatu
yang tidak jelas apakah dalam rangka ibadah atau tidak.
Sunnah taqririyyah adalah diamnya Nabi shallallahu
’alaihi wasallam dan
beliau tidak mengingkari perkataan atau perbuatan sahabat yang terjadi di
hadapannya. Contohnya ketika sahabat memakan daging sejenis biawak pasir.
Baginda tidak melarang dan hanya berdiam kerana perkara itu tidak salah dari
segi hukum Allah.
Oleh itu, apa saja yang dikatakan, dikerjakan, dan dipersetujui oleh
Rasulullah shallallahu ’alaihi wasallam maka kita pun membenarkannya. Allah
Ta’ala berfirman yang bermaksud,
”Katakanlah, ’Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah
aku, niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu.’ Allah Maha Pengampun
lagi Maha Penyayang. Katakanlah, ’Taatilah Allah dan Rasul-Nya; Jika kamu
berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir.” [32](QS. Ali Imran: 32)
3
. FUNGSI SUNNAH DALAM PERSPEKTIF
PERUNDANGAN
Sebagaimana diketahui hadith merupakan sumber ke-2
dalam perundanagan Islam Lantaran itu Ulamak bersepakat menerima kehujjahan
as-sunnah dalam mengeluarkan hukum syarak . Hal itu berdasarkan dalil Quran
Hadith Dan Ijmak .Dalil Al-Quran sebagaimana Firman Allah dalam surah (Al-Hasyr
ayat 7) :
“ Dan apa jua suruhan dibawa oleh Rasulullah kepada
kamu , maka ambillah akan dia serta amalkan dan apa jua yang dilarangnya kamu
patuhilah larangannya ”.
Dalam Hadith yang bermaksud, “Ingatlah
sesungguhnya aku diberikan alquran dan yang seumpama dengannya iaitu Hadith .”
Menurut Ijmak Ulamak tentang sunnah dalam
perundangan nabi bersifat maksum dan diberikan mukjizat untuk mengukuhkan
kedudukan baginda sebagai utusan Allah dan sebagai tempat rujukan umatnya .
Para sahabat dan ulamak telah bersepakat bahawa wajib kita mengikut suruhan
nabi. Semasa hayat sahabat, mereka sentiasa melaksanakan perintah baginda
S.A.W dan menjauhi larangannya. Telah
diketahui secara Qat’i, bahawa baginda adalah utusan daripada Allah dan
dikehendaki beriman dengannya . Terdapat empat fungsi-fungsi yang wajib kita
ketahui tentang perundangan dalam sunnah.
3.1 SEBAGAI
MEMPERKUAT DAN MEMPERKUKUH HUKUM AL-QURAN
Al-Quran telah menetapkan dan menentukan sesuatu
hukum kemudian disokong dan diperkuat oleh Sunnah. Umpamanya perintah
mendirikan sembahyang, zakat, berbuat baik kepada kedua ibu bapa dan
sebagainya.Hukum-hukum ini kemudiannya diperkuatkan lagi oleh Sunnah. Sebagai contoh
Allah berfirman yang bermaksud:
“Wahai
orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan (gunakan) harta-harta kamu
sesama kamu dengan jalan yang salah (tipu, judi dan sebagainya) kecuali dengan
jalanperniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antarakamu.”[33]
Hukum pengharaman memakan harta secara curang telah
diperkuat oleh hadis
yang bermaksud:
“Tidak halal harta seseorang Muslim itu
melainkan dengan keredhaan dan persetujuan daripadanya.”[34]
3.2 SEBAGAI
PENTAFSIR KEPADA AL-QURAN, PENGHURAI DAN
PENERANG MAKSUD AL-QURAN
Di dalam al-Quran terdapat ayat-ayat yang
memerlukan pentafsiran yang lebih lanjut, penerangan yang lebih jelas dan
huraian terperinci.Pentafsiran dan penghuraian yang dibuat oleh sunnah terhadap
al-Quran boleh
disimpul kepada empat cara:
(a)
Menerang
dan mentafsir sesuatu yang umum
Di dalam al-Quran terdapat nas yang mempunyai
maksud ringkas atau dianggap umum. Fungsi Sunnah ialah menerang dan mentafsir
perkara-perkara yang umum ini. Contohnya Allah memerintahkan umat Islam melaksanakan ibadat
sembahyang tetapi perintah ini tidak menerangkancara bagaimana menunaikan sembahyang,
waktu, bilangan rakaat, bacaan yang wajib dalam sembahyang, rukuk, sujud dan
sebagainya. Sunnah melalui tunjuk ajar dari Nabi Muhammad s.a.w. kemudiannya menunjukkan
cara-cara bagaimana sembahyang perlu dilaksanakan danperkara lain yang berkaitan
dengan sembahyang. Perkara ini dijelaskan oleh hadis Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud:
“Sembahyanglah kamu seperti mana kamu melihat
akusembahyang.”[35]
(b)Mentafsir
dan memperjelas kesamaran
Sesetengah ayat al-Quran kurang jelas dan
samar-samar maksudnya yang sebenar.Ayat tersebut sukar difahami oleh pemikiran
manusia.Walaupun nas tersebut mempunyai makna yang zahir tetapi yang
dikehendaki ialah makna di sebalik makna yang zahir itu. Sebagai contoh, Allah
berfirman yang bermaksud:
“Dan
makanlah serta minumlah sehingga nyata kepada kamubenang putih (cahaya siang)
daripada benang hitam (kegelapanmalam), iaitu waktu fajar.”[36]
Maksud perkataan ‘benang putih’ dan ‘benang hitam’
di dalam ayat inisamar-samar. Melalui pemikiran dan kefahaman manusia ayat ini
sukardifahami. Untuk menghilangkan kemusykilan dan menjelaskankesamaran, Nabi
Muhammad s.a.w. telah menjelaskannya menerusihadisnya bahawa yang dimaksudkan
dengan benang putih ialah waktu siang dan maksud benang hitam ialah waktu
malam.
(c)Mengkhusus yang umum
Terdapat beberapa ayat al-Quran yang disebut secara
umum dan sunnahmengkhususkan sifat umum ayat tersebut. Dengan cara ini
dapatlahdiketahui bahawa maksud sebenar yang dikehendaki oleh al-Quran
danhakikat hukumnya ialah bukan umum al-Quran tetapi ialah hukum yang telah
dikhususkan oleh Sunnah. Sebagai contoh firman Allah yang bermaksud:
“Allah
memerintahkan kamu tentang (pembahagian hartapusaka) untuk anak-anak kamu,
iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai bahagian dua orang anak perempuan.”[37]
Jelaslah secara umum Allah memerintahkan anak
lelaki diberi duabahagian manakala anak perempuan pula diberi satu bahagian
daripadaharta pusaka. Hukum ini berbentuk umum meliputi seluruh anak lelaki 62 dan
perempuan tanpa pengecualian. Hukum umum bahagian anak lelakidan anak perempuan
dalam pembahagian harta pusaka ini telah di khususoleh sunnah yang menegaskan
anak yang menjadi pembunuh tidak berhak menerima harta pusaka.
Sabda Nabi Muhammad s.a.w. yang bermaksud:
“Pembunuh tidak boleh mewarisi harta pusaka.”[38]
Dengan adanya hadis ini maka hukum umum al-Quran
telah dikhususkan
oleh hukum khusus hadis.
(d)Membataskan yang mutlak
Yang dimaksudkan dengan mutlak ialah sesuatu hukum
yang disebut oleh al-Quran secara mutlak tanpa ada batasan atau ikatan. Kemutlakanini
kemudiannya dibataskan oleh sunnah. Sebagai contoh al-Quran mengharamkan
bangkai dan darah secara mutlak dalam
Firman Allah yang bermaksud:“Diharamkan bagi kamu bangkai, darah
dan daging babi.”[39]
Kemutlakan pengharaman bangkai dan darah telah dibatasi
oleh sunnahdengan beberapa pengecualian seperti yang terdapat dalam hadis yang
bermaksud:
“Di halal bagi kita dua jenis bangkai dan
dua jenis darah;bangkai itu ialah bangkai ikan dan bangkai belalang,
manakaladua jenis darah ialah hati dan limpa.”[40](Hadis
Riwayat Daruquthni)
3.4 SEBAGAI SUMBER UNTUK MENGETAHUI NASIKH
(PEMBATAL) DAN MANSUKH (YANG
DIBATAL) DALAM AL-QURAN
Ada hukum-hukum di dalam al-Quran telah dimansukhkan
oleh Sunnah, dengan itu hukum yang terpakai ialah yang dibawa oleh sunnah dan bukan
lagi hukum di dalam al-Quran. Sebagai contoh Allah berfirman yang bermaksud:
“Diwajibkan
apabila seseorang daripada kamu hampir mati, jika ia ada meninggalkan harta
(hendaklah ia) membuat wasiat untuk ibu bapa dan kaum kerabat dengan cara yang
baik sebagai suatu kewajipan kepada orang-orang yang bertakwa.”[41]
Ayat ini
telah dimansukhkan oleh hadis yang
bermaksud:
“Tiada
wasiat bagi penerima pusaka.”[42]
Ini bermakna hukum yang mewajibkan seseorang
membuat wasiatkepada ibu bapa dan kaum kerabat dalam pembahagian harta
pusakatidak lagi berkuatkuasa sebaliknya hukum yang terpakai ialah hukumsunnah
yang tidak membenarkan pemberian harta pusaka kepada ibubapa dan penerima
pusaka secara wasiat.
3.4 TAMBAHAN
KEPADA HUKUM AL-QURAN.
Dalam kes-kes tertentu sunnah
bertindak untuk mengadakan danmembina hukum bagi kes-kes dan peristiwa yang
tidak disebut dalam al-Quran. Sebagai contoh, sunnah mengharamkan memakai emas
dansutera bagi lelaki dan mengharamkan perkahwinan yang melibatkan perempuan dengan ibu
saudaranya dalam satu masa. Hukum-hukum ini tidak terdapat dalam al-Quran
tetapi dijelaskan oleh Sunnah.
Selain itu kita juga dapat
melihat hukum ini lebih jelas bagi penzina. Hukuman bagi penzina yang telah
berkahwin mereka dikenakan hukuman rejam sampai mati. Hukuman ini tidak
dijelaskan dalam al-Quran sedangkan dalam al-Quran hanya diberitahu dikenakan
hukuman 100 kali sebat sahaja terhadap penzina lelaki dan perempuan.
PENUTUP
Di sini dapat kita simpulkan jika
sunnah menjadi sumber kedua pembinaan tamadun Islam selepas al-Quran memperinci
dan merealisasikan ajaran al-Quran berkaitan perkara-perkara yang menjadi teras
dalam tamadun Islam. Bersama al-Quran, Sunnah berperanan untuk membawa dan
membentuk kehidupan manusia yang sejahtera di dunia dan juga akhirat
Dari aspek akidah pula, keyakinan
terhadap autoriti Sunnah merupakan sebahagian daripadarukun Iman, iaitu beriman
dengan para Rasul. Sunnah merupakan sesuatu yang dibawa oleh Rasulullah Sesiapa
yang tidak yakin dengan Sunnah bermakna tidak yakin dengan Nabi Muhammad s.a.w.
Ini jelas telah terkeluar dari akidah Islam yang sebenar. Oleh kerana itu,
setiap orang Islam harus yakin dan percaya dengan autoriti serta kehujahan
Sunnah sebagai salah satu sumber utama umat Islam. Tanpa Sunnah kehidupan
umatIslam tidak akan sempurna. Sepertimana yang disebut dalam Sabdaan baginda
S.A.W dalam hadithnya yang berbunyi
“sesungguhnya
aku tinggalkan dua perkara jikalau berpegang padanya tidak akan sesat iaitu
alquran dan sunnah ”
RUJUKAN
1 Al-Quran Al-Karim
2 Al-Hadith ( Sunnah Nabi)
3 Ustaz
Abd Latif Muda & Ustazah Rosmawati Ali@Mat Zin. 1997. Pengantar Usul Fiqh. Edisi pertama . Kuala Lumpur : Pustaka Salam
Sdn.Bhd. hlm
4 Amad
Kamal b. Hj Mat & rakan-rakan. 2002. Al-Quran
dan assunnah. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka
5 Muhammad
b. Arifin& rakan-rakan.2002.Syariah
Islamiah.Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpr
[1] Ustaz Abd Latif Muda
& Ustazah Rosmawati Ali@Mat Zin. 1997. Pengantar
Usul Fiqh. Edisi pertama . Kuala Lumpur : Pustaka Salam Sdn.Bhd. hlm.62
[2] Amad Kamal b. Hj Mat
& rakan-rakan. 2002. Al-Quran dan
assunnah. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.Hlmn.57
[4] Op.cit. Hlmn.67
[7] Op.cit.Hlmn.82&83
[8] Op.cit. Hlmn 91
[9] Surah al-Baqarah
2:143
[10] Riwayat At-tirmizi
dan Ibnu Majah dan Abu Daud
[11] Op.cit hlmn 92
[13] Surah al-Hasyar 59:2
[14] Muhammad b.
Arifin& rakan-rakan.2002.Syariah
Islamiah.Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpr: hlmn.64
[15] Ibid .hlmn. 64&65
[16] Ibid.hlmn 68
[17] Ibid. hlmn. 70
[18] Ibid. hlmn 71
19
Ibid.hlmn.72
[20] Ibid.hlm 73&74
[21] Riwayat Bukhari dan
Muslim.
[22] Ibid. hlmn 75
[23] Ibid. hlmn 77 &78
[25] Hadith riwayat
Bukhari dan Muslim.
[26] Hadith riwayat
Tirmidzi.
[32] (Ali
Imran: 32)
[35] Hadith riwayat
Bukhari.
[38] Hadith riwayat
Tirmidzi.
No comments:
Post a Comment