Translate

Saturday, September 12, 2015

JAHILIYAH

ISI KANDUNGAN


PENDAHULUAN                                                                                                     2

TOPIK 1: TAKRIF                                                                                               3&4
1.1  : TAKRIF JAHILIYAH

TOPIK 2 : CIRI –CIRI MASYARAKAT JAHILIYAH
2.1 :  ASPEK SOSIAL                                                                                         5& 6
2.2 :  ASPEK EKONOMI                                                                                          7
2.3 :  ASPEK POLITIK                                                                                             8

TOPIK 3 : CARA ISLAM MENDEPANI JAHILIYAH                                         9 & 10

KESIMPULAN                                                                                                          11










PENDAHULUAN

يا يها الذين ءامنوا إنما الخمر والميسر  والانصاب والازلم رجس من عمل عمل الشيطن  فاجتنبوه لعلكم تفلحون (90) إنما يريد الشيطان ان يوقع بينكم العدوة والبغضاء فى الخمر والميسر ويصدكم عن ذكر الله وعن الصلوة فهل انتم منتهون (91)
Maksudnya:
“wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya minuman keras, berjudi, (berkorban untuk) berhala, dan mengundi nasib dengan anak panah,adalah perbuatan keji dan termasuk perbuatan syaitan. Maka jauhilah (perbuatan-perbuatan) itu agar kamu beruntung. Dengan minuman keras dan berjudi itu, syaitan hanyalah bermaksud menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu, dan menghalangi kamu dari mengingati Allah dan melaksanakan solat ,maka tidakkah kamu berhenti?
            Berdasarkan ayat di atas, Allah menerangkan tentang perilaku orang jahiliyah yang mana akan menyebabkan perpecahan dalam kalangan manusia dan menjauhkan diri seseorang hamba daripada penciptanya. Masyarakat Arab jahiliyah ialah masyarakat yang hidup berada di semenanjung Tanah Arab dalam jangka masa selepas runtuhnya Empangan Maarib. Masyarakat Arab ini digelar sebagai masyarakat Arab jahiliyah kerana mereka tidak mengikut ajaran para nabi dan rasul sebelumnya seperti Nabi Sulaiman, Nabi Ibrahim, Nabi Musa, Nabi Ismail dan lain-lain.
            Zaman ini juga dianggap sebagai zaman kegelapan kerana masyarakat Arab jahiliyah tidak menyembah Allah yang Maha Esa malah kebanyakan mereka menyembah berhala dan mempercayai animisme. Kehidupan mereka kucir-kacir kerana pada masa itu, tiada nabi dan kitab suci yang boleh dijadikan petunjuk dalam kehidupan. Akhlak mereka juga rendah, misalnya mereka bersifat kejam, angkuh dan degil. Dengan kedatangan islam, kehidupan masyarakat arab jahiliyah mulai mengalami proses perubahan.






TOPIK 1.1 : MAKSUD JAHILIAH


            Maksud jahiliah boleh di takrifkan dengan definisi yang berbeza mengikut pandangan yang berbeza. Namun, hampir kesemua pandangan tersebut  membawa definisi sama iaitu merujuk kepada sebuah masyarakat yang jahil dalam aspek kehidupan, seperti aspek agama, akhlak, ilmu pengetahuan , sosial ekonomi dan politik .[1]
            Lebih khusus lagi , Jahiliah dari perspektif bahasa pula berasal daripada perkataan bahasa arab iaitu Jahila  (( جهل  , Yajhalu  (يجهل) yang bermaksud bodoh , dungu , kasar, biadap , tidak mengetahui , tidak berilmu , sesat, kekeliruan dan sebagainya[2].Menurut istilah pula maksud jahiliah membawa pentakrifan yang berbeza menurut beberapa pandangan darpada para sarjana islam. Antaranya ialah :

Syed Qutb  : 
Beliau menyatakan bahawa masyarakat jahiliah di takrifkan sebagai masyarakat yang tidak menerima islam dan tidak meletakkan pengabdian sepenuhnya kepada Allah, iaitu dari sudut kepercayaan dalan keyakinan dalam peribadatan , juga dalam peraturan serta undang-undang.

Muhammad Qutb :
Beliau memberi takrif masyarakat jahiliah ini bukan sahaja terdiri daripada orang-orang arab sebelum kedatangan islam , malah termasuk juga sekali masyarakat yang hidup menyimpang daaripada hidayah Allah, menurut hawa nafsu dan enggan mematuhi apa yang diperintahkan oleh Allah S.W.T .

           




Bagaimanapun , dalam konteks sejarah, istilah jahiliah biasanya dipakai terhadap suatu masyarakat di tanah arab pada masa fatrah , iaitu masa kekosongan sebelum kebangkitan Nabi Muhammad S.A.W .
Ironinya, Jahiliah ini masyarakat yang tidak tulen pengabdiannya kepada Allah, baik dari segi aqidah, syariaat dan juga akhlak., Ertinya, sebuah masyarakat dalam bentuk ini di ruang dan waktu mana sekalipun adalah dengan sendirinya dianggap sebagai masyarakat jahiliah.





















2.1 : ASPEK SOSIAL

Masyarakat arab jahiliyah juga terbentuk di dalam aspek sosial. Masyarakat juga mengenali dan mengamalkan sistem kelas tinggi dan kasta. Kelas tertinggi dipegang oleh golongan bangsawan keturunan Quraisy. Bukan sahaja mengikut keturunan bahkan kekayaan turut dititikberatkan seperti Abu Talib.  Manakala golongan kasta atau rendah pula tidak mempunyai apa-apa hak sehingga batang tubuh mereka juga dapat dijualbeli. Kebanyakannya berbagsa arab tetapi terdapat segelintir yang bukan berbangsa arab seperti Bilal bin Rabah yang dimiliki oleh Umayyah bin Khalaf. [3]
Di zaman itu wanita mendapat penghormatan yang amat sedikit sekali. Pada waktu-waktu tertentu di kalangan sebahagian kecil bangsa Arab. Ramai wanita dianiayai.Beberapa contoh terburuk perlakuan bahkan paling kejam ialah menguburkan bayi hidup-hidup. Bayi perempuan di kalangan Arab zaman jahiliyah amat menyedihkan dan sangat hina. Banyak kes penguburan hidup-hidup bayi yang tidak berdosa. Kes bunuh bayi hidup-hidup itu dilakukan kerana takut jatuh miskin. Gambaran itu tercatat di dalam al-Quran.
Allah S.w.t berfirman yang maksudnya,  
“Dan apabila seseorang dari mereka diberi khabar dengan kelahiran anak perempuan, hitamlah (merah padamlah) mukanya dan dia sangat marah. Ia menyembunyikan dirinya dari orang ramai disebabkan buruknya berita yang disampaikan kepadanya. Apakah dia akan memeliharanya dengan menanggung kehinaan ataukah akan menguburkannya ke dalam tanah (hidup-hidup), ketahuilah alangkah buruknya apa yang mereka tetapkan itu.”[4]                                                                                                                                                            
“Dan demikianlah pemimpin-pemimpin mereka menjadikan orang-orang musyrik itu menganggap baik membunuh anak-anak mereka untuk membinasakan mereka  dan untuk mengaburkan mereka bagi agama mereka. Dan kalau Allah mengkehendaki, nescaya mereka tidak mengerjakannya, tinggalkanlah mereka dan apa yang mereka ada-adakan.”         [5]






Mengenai  perkahwinan pula terdapat empat cara perkahwinan yang biasa diamalkan. Pertama, perkahwinan secara biasa yang mana pihak wali menerima pinangan seseorang yang tertentu. Kedua, disebut  “ kahwin mencari anak pintar” iaitu si suami mencari seseorang yang pintar untuk digauli bersama isterinya agar bakal anaknya juga pintar. Ketiga, beberapa orang (biasanya 10 orang) menyetubuhi seorang wanita kemudian wanita itu menentukan  siapa bapa anaknya. Keempat, Setelah wanita itu disetubuhi oleh beberapa orang lelaki kemudian lelaki tersebut akan bermesyuarat untuk memilih siapa menjadi suami bagi wanita tersebut.[6]
Dalam sesebuah keluarga, ketua adalah seorang lelaki dan mempunyai kuasa untuk membatalkan atau meneruskan perkahwinannya. Mereka juga mengamalkan  poligami yang tidak terbatas, bahkan seorang anak dapat mewarisi isteri-isteri ayahnya. Penghormatan mereka terhadap kaum lelaki ketara sekali.[7]
















2.2 : ASPEK EKONOMI

Pada mulanya  ekonomi   ini  dipegang  oleh  orang-orang  Yaman  yang  memasarkan  hasil-hasil  dari Hadhramaut,  Zofar,  India  lalu  membawanya  ke Syam  dan  ke  Mesir.  Tetapi  selepas  itu  kedudukan itu  diambil-alih  oleh  orang-orang  Hijaz  yang  menjadikan  Makkah  sebagai  pusat  ekonomi  yang  baru  kerana  Yaman  dijajah  oleh  Habsyah.[8]
Ketika  Makkah  dipimpin oleh Abdul Manaf,  urusan  perdagangan  diagihkan  tugas   kepada  anak-anaknya.  Misi-misi  perdagangan dihantar   ke  Syiria,  Habsyah,  Yaman  dan  Parsi.  Antara  barang-barang  dagangan  yang diimport  ialah  rempah,  permata,  emas,  sutera dan lain.  Manakala,  berhala,  buah  tamar,  kulit  binatang  dan  lain-lain dieksport  melalui  pelabuhan-pelabuhan. Pasar-pasar  diadakan di  Makkah  dan  sekitarnya.  Sistem  tukar  barang  diamalkan.  Aktiviti  perniagaan  yang  dijalankan  berasaskan    riba  dan penindasan  juga   berlaku  kerana  mementingkan keuntungan  yang  maksima.
Perdagangan   menjadi  kurang  menguntungkan  disebabkan  pertelegahan  sesama kabilah.  Puak Quraisy mengekplotasi  perdagangan  dengan  mengenakan  tekanan  kepada kaum  Badwi  yang  tinggal  di  padang  pasir. 
 Bagaimanapun , sebagai  golongan yang  miskin  dan  terdesak  kehidupanya, kegiatan  merompak dan  merampas  barangan  daripada  kafilah  di padang  pasir  merupakan  sumber  ekonomi  masyarakat Jahiliah.  Mereka  menyerang  suku-suku  yang  dimusuhinya  dan  merampas  ternakan,  wanita,  atau  anak-anak.  Pergolahan   ini tidak  akan  berhenti  kerana  mangsa  rompakan  tadi  akan  mencari  kesempatan untuk menyerang  balas  terhadap  golongan  Jahiliah. Oleh  sebab  itulah  mereka  sentiasa  hidup berpindah –randah.[9]








2.3:ASPEK POLITIK

            Akhir sekali, kita akan mengkaji dan mengupas apa yang dimaksudkan  dengan jahiliyah dari segi politik. Dalam konteks masyarakat Arab jahiliyah sistem politik yang diamalkan oleh masyarakat badwi adalah berasaskan kabilah dimana terhasilnya kabilah apabila beberapa kumpulan keluarga membentuk khemah yang disebut Hayy . Hayy ini bergabung dan terbentuklah satu kaum dan salah seorang ketua dilantik dalam kalangan mereka yang digelar syeikh kabilah.[10] Fanatisme kekabilahan sanagt diutamakan sehingga soal kedamaian pun mahu berperang dan boleh dilakukan demi kepentingan sesebuah kabilah itu.[11] Lain pula dengan golongan Hadhari yang mengamalkan sistem yang lebih teratur dan tetap tetapi sistem politiknya bermaacam-macam ragam.[12]
 Di utara pula, jahiliyah politik ini dapat dilihat dengan adanya jajahan takhluk seperti negara Rome yang mana jajahan takhluknya ialah Syam dan Mesir. Penyalahgunaan politik berlaku berlaku apabila penduduk agama asal yang menganut agama nasrani iaitu agama Nabi Isa a.s telah meminda ajaran tersebut dan membahagikan kepada berbagai-bagai mazhab yang mereka anggap agama yang berlainan dengan agama nasrani tadi. [13] Ada juga segolongan manusia yang melaksanakan pemerintahan dengan melakukan kezaliman dan penindasan terhadap rakyat tambahan pula, mereka berlagak seperti Tuhan.[14]
Kesimpulannya, politik jahiliyah dapat disimpulkan sebagai satu pemerintahan yang telah diseleweng oleh manusia sendiri dengan cara mereka sendiri yang telah menimbulkan pelbagai masalah politik. Dapat juga kita lihat jahiliyah politik masa kini sebagai contoh, konflik di Syria. Pemerintahan yang dilaksanakan di Syria ialah pemerintahan kuku besi oleh rejim Presiden Basyar Al-Assad yang telah mendapat perhatian dunia ekoran kematian ribuan penentang kerajaan di tangan pasukan keselamatan Syria[15] dimana kuasa politik berada di tangan pemerintah yang paling kejam dan jahat.


TOPIK 3: CARA ISLAM MENDEPANI JAHILIYAH

            حديث أبي مالك الاشعري رضي الله عنه أن رسول الله صلى عليه وسلم قال : ((أربع في أمتي من أمر الجاهلية لا يتركونهن ، الفخر في الأحساب ، و الطعان في الأنساب ، والاستسقاء بالنجوم والنياحة)).[16]
Berdasarkan hadith di atas dapat kita gambarkan bagaimana perilaku orang jahiliyah yang ditentang oleh mana-mana insan yang mempunyai sifat berperikemanusiaan. Lantas, Islam datang untuk menghalang kejahilan itu terus berlaku saban hari yang pasti akan mengundang kekalutan dan kecelaruan kepada umat manusia sendiri. Ini kerana mereka yang jahiliyah itu tiada pegangan agama yang betul untuk memandu hidup mereka. Sudah terang lagi bersuluh agama yang benar dan tepat ialah agama Allah yakni agama Islam.[17]
Lalu, Allah mengutuskan Nabi Muhammad sebagai manusia yang ditugaskan untuk membawa manusia ke jalan yang benar  dan hakiki dengan mengurniakan mukjizat sebagai bukti kerasulan baginda. Firman Allah s.w.t
يا ايها الناس قد جاءكم برهن من ربكم وأنزلنا إليكم نورا مبينا[18]
Maksudnya:
“Wahai manusia! Sesungguhnya telah sampai kepadamu bukti kebenaran dari Tuhanmmu, (Muhammad dengan mukjizatnya) dan telah Kami turunkan kepadamu cahaya yang terang benderang yakni Al-Quran.
            Semenanjung Arab dan bangsa Arab menjadi tempat pilihan untuk Nabi Muhammad membawa masyarakat ke arah tersebut kerana bangsa Arab berada di dalam keadaan jahiliyah iaitu di dalam kekosongan fikrah yang mana keadaan tersebut mudah diisi dan diterima  dengan pembaharuan. Manusia pada ketika itu diajar tentang ajaran islam yang sangat sistematik iaitu merangkumi aspek aqidah (kepercayaan), syariat dan akhlak. [19]
           

Setelah aqidah yang terdiri daripada enam lapisan iaitu rukun iman di amalkan oleh masyarakat Arab setiap hari. Lahirlah insan yang berakhlak muttaqin dalam bidang sosial, ekonomi, politik dan lain-lain. Selain itu, dapt melahirkan insan yang rendah diri, tidak bersifat egoistic dan individualistic serta mementingkan kemewahan dan kebendaan dunia dalam hidup.
Sungguh pun Rasulullah  sudah wafat, bukan bermakna ajaran Islam itu terhenti. Umat Islam sepatutnya menjadikan Al-Quran dan Assunnah sebagai rujukan jika menghadapi masalah dalam kehidupan masyarakat. Meskipun Rasulullah hidup dalam kalangan orang jahiliyah tetapi mendapat lindungan Allah daripada perbuatan-perbuatan orang jahiliyah. Sebagai bukti, Nabi Muhammad s.a.w seorang yang mudah mengikuti masyarakat lain dalam bergotong-royonguntuk membangunkan kembali Kaabah. Baginda pun membantu mengusung batu-bata tetapi bahagian bawah jubahnya tidak dibuka seperti orang lain yang mana keadaan jubah itu menganggu kelancaran baginada mengusung batu-bata tersebut. Melihat perkara itu, pamannya, iaitu Ibnu Abbas menyeruh baginda melepaskan jubah dan baginda pun mengikut saranan pamannya. Baru sahaja baginda meniru adat jahiliyah itu, baginda telah jatuh pengsan. Sejak itu, baginda tidak pernah lagi terlanjang seperti yang diamalkan orang jahiliyah.[20]


                                                                                        









KESIMPULAN

            Secara rumusannya, Masyarakat Jahiliah ialah sebuah masyarakat yang menolak hidayah Allah dan memilih kekufuran , serta menjadikan hawa nafsu serta makhluk sebagai tuhan selain Allah, dan mencipta sistem sendiri tanpa merujuk kepada syariaat.
Kehidupan masyarakat jahiliah yang mengamalkan material sebagai jalan hidup , telah membina tamadun yang membawa kepada kehancuran.
            Namun setalah muncul nya agama islam, kehidupan masyarakat jahiliah yang gemar menindas antara satu  sama lain, merendahkan martabat kaum wanita, membunuh bayi perempuan sejak dari kecil, mengamalkan riba dan perkara-perkara mungkar yang lain dapat dibendung dan akhirnya ajaran yang dibawa Raulullah SAW dapat membentuk mereka menjadi masyarakat yang bertamadun meskipun masih ada segelintir yangtetap  memilih jalan hidup yang sama.
            Meskipun begitu, kita sebagai masyarakat islam zaman kini  seharusnya mengamalkan cara hidup islam yang benar. Kita seharusnya memupuk diri supaya sentiasa mengabdikan diri kepada Allah, baik dari segi aqidah mahupun syariaat dan akhlak. . 
Masalah sosial yang menular kini seharusnya kita renung dan bermuhasabah kembali. Masyarakat islam zaman kini sudah mula dilihat mengamalkan kembali amalan yang dilakukan masyarakat jahiliah dahulu . Sedangkan kita umat islam telah diberi panduan dan ajaran cara mengamalkan kehidupan islam yang sebenar.
Jadi seharusnya, kita memandang serius akan perkara ini dan memupuk  diri agar menjadi umat islam yang lebih baik pengabdiannya kepada Allah sama ada dari segi aqidah, syariaat mahupun akhlak agar kehidupan ‘ masyarakat jahiliah’ itu tidak berulang pada kita masyarakat islam akhir zaman ini.





[1] Nik Mohd Rosdi Nik Ahmad & Nik Kamaliah bt Nik Abdullah. 2008. Kenalilah Tamadun ( Al-Hadarah). Kuala Lumpur. Visual Print Sdn.Bhd. Hlmn.40

[2] Dr. Abdul Rahman Bin Haji Abdullah. 2007.  Sejarah dan Tamadun Islam. Pustaka Darussalam. Kedah. Hlmn. 40
[3] Ibid..Hlmn.42-44
[4] Al-Quran, Al-Nahl.16:58,59
[5] Al-Quran, Al-Anaam.6:137
[6] Op.cit. Hlmn.43
[7] Op.cit .Hlmn.44
[8] Op.cit .Hlmn.44
[9] Op.cit. Hlmn.46
[10] Nik Mohd Rosdi Nik Ahmad & Nik Kamaliah bt Nik Abdullah. 2008. Kenalilah Tamadun ( Al-Hadarah). Kuala Lumpur. Visual Print Sdn.Bhd. Hlmn.46
[11] Muhammad Al-Ghazaly. 1997. Fiqh Sirah( Menghayati Nilai Riwayat Hidup Nabi Muhammad s.a.w). Selangor. Klang Book Centre. Hlmn. 37
[12] Op.cit. Hlmn. 47
[13] Haji Abdul Hadi Awang. 2001. Fiqh Harakah dari Sirah Nabawiyyah.Selangor. Dewan Pustaka Fajar. Hlmn.11
[14] Ibid. Hlmn. 18
[15] Haris Zulkapli.2012. Kebangkitan Gerakan Islam dalam Fenomena Arab Spring. Kuala Lumpur. Junadi Resourseas. Hlmn. 40

[16] Hadith diambil dari:
ابراهيم العلى . 2007. صحيح السيره النبويه . بيروت . دار النفس . ص.34 &35
[17] Mohd Fazril Mohd Salleh. 2012. Kebangkitan Tamadun. Dewan Tamadun Islam.Bil.1.Hlmn. 42
[18] Al-Quran: Surah Annisa ayat 174
[19] Mohd Noor Jusoh. 2011. Tamadun Islam dan Tamadun Asia. Kedah. Sarjana Media Sdn.Bhd. Hlmn.35
[20] Dr.Mahdi Rizqullah Ahmad.2009. Biografi Rasulullah. Indonesia. Qisthi Press.Hlmn. 144

No comments:

Post a Comment