KOLEJ UNIVERSITI ISLAM ANTARABANGSA
SELANGOR
NASIB WANITA TERLANJUR DAN
ANAK TIDAK SAH TARAF
OLEH: IZZATUL IQLIMA BINTI ABD LATIF, NUR SYAIRAH BINTI YUSOP, DAN
NUR SYAHIRA ATHIRAH BINTI ALI
ABSTRAK
Dasawarsa , isu sosial semakin membarah. Kelahiran
anak tidak sah taraf yang semakin menular membawa kepada kekusutan pelbagai
pihak. Mereka bertali arus cuba menyelesaikan fenomena kemanusiaan dan
kemasyarakatan ini dengan mengkaji punca-puncanya. Kajian ini bertujuan untuk
mengetahui dengan lebih lanjut tentang nasib anak tidak sah taraf. Melihat
implikasi-implikasi lahirnya anak sebegini dalam kalangan masyarakat Malaysia
khasnya. Selain itu, usaha yang dilakukan pelbagai pihak diambil kira untuk
melihat keberkesanan dalam menangani masalah anak luar nikah yang lahir seorang
17 minit . Fakta ini adalah berdasarkan data yang dikeluarkan oleh Jabatan
Pendaftaran Negara (JPN) dari tahun 2000 hingga Julai 2009. Malah, bagaimana
pula riaksi dan penerimaan masyarakat. Masih adakah yang prihatin? Kajian ini
turut melihat kesan dan akibat daripada masalah yang rungsing ini. Malah, kita
juga akan melihat peruntukkan dan hukuman berkaitan kelahiran anak tidak sah
taraf di bawah kanun kesiksaan Malaysia dan perspektif islam. Akhirnya, kajian
ini akan membuat analisa melalui metodologi perbandingan dan sistem Islam untuk
melahirkan beberapa saranan, cadangan, serta mekanisma yang difikirkan paling
tepat bagi memperbaiki sistem yang sedia ada agar masalah kelahiran anak tidak
sah taraf dapat dibendung dan diselesaikan.
PENDAHULUAN
Isu
wanita terlanjur dan anak tidak sah taraf di Malaysia sudah menjadi masalah sosial yang
lumrah dan tidak asing lagi kepada masyarakat hari ini. Kisah-kisah tentang
wanita terlanjur serta anak tidak sah taraf sering mendapat liputan utama di dada akhbar,
manakala kes-kes wanita hamil tanpa nikah yang berada di pusat pemulihan
semakin bertambah dari semasa ke semasa. Statistik kelahiran anak luar nikah
daripada Jabatan Pendaftaran Negara bagi tahun 2000 sehingga Julai 2008
mencatatkan bilangan yang sangat besar, iaitu 155,744 orang.[1]
Pelbagai
usaha dilaksanakan bagi membendung masalah ini, antaranya ialah
menempatkan
pesalah sosial di pusat pemulihan akhlak, mewujudkan pusat
penjagaan
bayi bagi bayi yang tidak dikehendaki dan memberi latihan kemahiran
diri
bagi membantu golongan yang bermasalah ini meneruskan kehidupan pada
masa
akan datang.
TOPIK 1 ; PANDANGAN ISLAM TENTANG WANITA TERLANJUR DAN ANAK TAK SAH
TARAF SERTA STATISTIK
STATISTIK ANAK TIDAK SAH TARAF BAGI NEGERI-NEGERI (2000-2010)[2]
|
2000
|
2001
|
2002
|
2003
|
2004
|
2005
|
2006
|
2007
|
2008
|
2009
|
2010
|
JOHOR
|
2620
|
2973
|
3058
|
3136
|
3812
|
4011
|
4409
|
5239
|
5622
|
5425
|
5251
|
KEDAH
|
1046
|
932
|
963
|
940
|
1098
|
1116
|
1354
|
1799
|
1741
|
1742
|
1754
|
KELANTAN
|
517
|
529
|
591
|
646
|
659
|
775
|
850
|
1076
|
1145
|
1221
|
1279
|
MELAKA
|
610
|
619
|
659
|
698
|
699
|
707
|
815
|
977
|
1065
|
1077
|
984
|
N.SEMBILAN
|
751
|
728
|
869
|
1180
|
1286
|
1319
|
1535
|
1645
|
1658
|
1577
|
1654
|
PAHANG
|
1003
|
1111
|
1133
|
1093
|
1263
|
1295
|
1788
|
2125
|
1960
|
2177
|
2182
|
P.PINANG
|
1190
|
1186
|
1105
|
1010
|
1068
|
1144
|
1375
|
1572
|
1573
|
1679
|
1586
|
PERAK
|
2650
|
2227
|
2265
|
2002
|
2128
|
2122
|
2383
|
2599
|
2746
|
2945
|
3060
|
PERLIS
|
79
|
91
|
84
|
122
|
136
|
126
|
171
|
319
|
235
|
244
|
207
|
SELANGOR
|
3559
|
3553
|
3853
|
4076
|
4547
|
4222
|
4993
|
5728
|
6162
|
6211
|
6610
|
TERENGGANU
|
248
|
310
|
329
|
386
|
235
|
500
|
588
|
701
|
824
|
952
|
891
|
SABAH
|
768
|
2259
|
2912
|
3671
|
5370
|
8686
|
9978
|
10063
|
10638
|
15207
|
15645
|
SARAWAK
|
1063
|
1744
|
2044
|
2287
|
2888
|
2805
|
3553
|
4907
|
5444
|
6027
|
6099
|
KUALA LUMPUR
|
2563
|
2599
|
2546
|
2889
|
2606
|
2899
|
3340
|
4015
|
4375
|
3883
|
3838
|
LABUAN
|
98
|
139
|
133
|
126
|
151
|
179
|
195
|
256
|
336
|
394
|
353
|
PUTRAJAYA
|
0
|
0
|
0
|
0
|
0
|
535
|
931
|
1213
|
1298
|
1618
|
1589
|
Pada usia remaja, seseorang boleh mengalami pelbagai perubahan yang
drastic termasuk perubahan emosi , jasmani dan sosial. Tidak kurang juga
golongan remaja yang telah berjaya dan mencipta kejayaan dalam pelbagai bidang.
Namun, kedudukan remaja ini tidak boleh dianggap selesa dan selamat kerana
dalam usia remaja banyak pengaruh rakan- rakan serta mengikut hawa nafsu. Maka
dijelaskan juga dalam al-Quran menyeru agar manusia jangan sesekali menghampiri
zina. Firman Allah:
ولا تقربوا الزنى[3]
( Al-Quran, Al-Isra’. 17: 32)
Keruntuhan akhlak di
kalangan remaja terutama remaja Islam akan mendatangkan musibah yang besar
bermula dengan menjalinkan hubungan yang tidak halal kemudian ke fasa yang
lebih serius sehingga akhirnya melahirkan anak tidak sah taraf. Malah , Islam
telah menetapkan hukuman yang setimpal kepada mereka yang melakukan hubungan
terlarang ini.
Anak tak sah taraf dalam istilah bahasa Arab disebut walad
al-zina yang
bermaksud anak zina atau anak luar nikah. Para Fuqaha’ bersepakat
bahawa
anak zina ialah merujuk kepada anak yang dilahirkan hasil perzinaan
dan bukan
daripada perkahwinan yang sah atau persetubuhan syubhah (persetubuhan
oleh
lelaki dan perempuan yang menyangka mereka adalah suami isteri yang
sah).
Oleh itu kesahtarafan seseorang anak adalah merujuk kepada
perkahwinan yang
sah daripada kedua ibu bapanya. Rasulullah S.A.W bersabda :
Maksudnya : (Kesahtarafan) seorang kanak-kanak berpunca daripada
tempat
tidur (kedua ibu bapanya yang sah) dan seorang penzina adalah layak
ditahan.
(Riwayat Al-Bukhari)
Berdasarkan peruntukan Akta Undang-Undang Keluarga Islam 1984 (Akta
303)
seksyen 2 mentafsirkan anak tak sah taraf adalah satu istilah yang
digunakan
bagi anak yang tidak mempunyai nasab atau hubungan darah yang sah
sepertimana berikut :
”tak
sah taraf’, berhubungan dengan seseorang anak,
ertinya dilahirkan di luar
nikah dan bukan anak dari persetubuhan syubhah[4]
Pendapat yang telah difatwakan di Malaysia iaitu Muzakarah
Jawatankuasa Fatwa Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia kali ke-6 pada 27 Julai 2004
memperincikan takrifan anak tidak sah taraf sebagai:
i.
Anak
yang dilahirkan luar nikah sama ada akibat zina atau rogol dan dia bukan
daripada persebutuhan syubhah atau anak perhambaan.
ii.
Anak
yang dilahirkan kurang dari 6 bulan 2 lahzah(saat) mengikut takwim
kamariah daripada tarikh tamkin(setubuh).
iii.
Anak
yang dilahirkan lebih dari 6 bulan 2 lahzah(saat) mengikut takwim
kamariah daripada tarikh tamkin(setubuh) selepas akad yang sah dan ada
bukti dari segi syarak bahawa anak tersebut ialah anak tanpa nikah melalui
iqrar
( pengakuan) mereka yang berkenaan (suami dan isteri atau salah
seorang daripadanya) atau empat orang saksi yang memenuhi syarat-syarat
mengikut hukum syarak.[5]
TOPIK 2 ; IMPLIKASI WANITA
TERLANJUR DAN ANAK TAK SAH TARAF DALAM ISLAM
Terdapat beberapa implikasi berhubung kedudukan anak taksah taraf
dalam
Islam. Implikasi-implikasi tersebut ialah :
i. Penamaan dan Nasab[6]
Anak tidak sah taraf tidak boleh dinasabkan kepada bapanya yang
telah melakukan zina tersebut, sebaliknya dinasabkan kepada
ibunya.Walaubagaimanapun, si anak boleh dibinkan Abdullah atau mana-mana nama
Abdul yang dipadukan dengan nama Allah seperti Abdul Rahman, Abdul Rahim, Abdul
Hadi atau sebagainya.
ii. Pergaulan dan Hubungan.[7]
Dalam Islam anak tak sah taraf bebas menjalin apa-apa hubungan atau
aktiviti seperti mana yang dilakukan oleh kanak-kanak Islam yang sah tarafnya. Hukum
pergaulan anak tak sah taraf dengan lelaki yang melakukan persetubuhan dengan
ibunya adalah sama dengan lelaki asing yang tiada kaitan dengannya (bukan
mahram) kecuali lelaki tersebut menjadi suami
ibunya maka hubungannya adalah sebagai ayah tiri. Perhubungan
antara anak tak sah taraf dengan anak-anak di sebelah ibunya yang sah taraf dan
ahli keluarga sebelah ibunya yang lain adalah hubungan kekeluargaan yang sah.
Namun, perhubungan ini tidak boleh diperluaskan kepada keluarga sebelah bapanya
yang tidak sah kerana keluarga bapa bukan termasuk ahli keluarganya.
iii.Batasan aurat.[8]
Orang yang dikira maharam bagi anak ini ialah ibu yang
melahirkannya dan semua saudara sebelah ibunya sahaja, datuk, nenek, pakcik,
makcik dan anak saudaranya. Begitu juga adik-beradiknya yang seibu. Jadi,
dibolehkan bersentuhan dan mendedahkan aurat pada kadar kebiasaan. Adapun ayah
kandungnya dan semua pihak di sebelahnya ialah orang asing (ajnabi) dan mereka
bukannya mahram bagi anak tersebut serta bukan kaum kerabatnya. Maka, jika anak
luar nikah ini ialah seorang perempuan, wajib baginya menutup keseluruh tubuh
badan kecuali muka dan tapak tangan di hadapan “ayah”nya itu dan tidak boleh
bersentuhan kulit seperti bersalaman. Wuduknya juga akan terbatal mengikut
mazhab Syafi’e. Namun, apabila kedua ibu-bapanya menikah, sama ada sebelum atau
selepas melahirkan anak tersebut, maka hokum aurat luar nikah ini akan berubah.
Ini kerana, setelah akad nikah, lelaki itu telah sah menjadi suami kepada
ibunya. Apabila lelaki tersebut bersetubuh dengan ibunya , maka lelaki ntadi
telah sah menjadi ayah tirinya. Dalam Islam menggariskan bahawa ayah tiri
termasuk mahram iaitu haram dinikahi selama-lamanya.
iv.Nafkah.
Tanggungjawab nafkah dan saraan hidup anak tak sah taraf terletak kepada
ibunya. Ini adalah kerana anak tak sah taraf dinasabkan kepada ibunya dan tidak
kepada lelaki yang menyetubuhi ibunya.Peruntukan mengenai tanggungjawab nafkah
ini juga terdapat dalam
Akta Undang-Undang Keluarga Islam 1984 (Akta 303) seksyen 80 (1)
iaitu :
Jika seseorang perempuan cuai atau enggan menanggung nafkah seseorang
anaknya yang tak sahtaraf yang tidak berupaya menanggung nafkah dirinya,
melainkan seorang anak yang dilahirkan akibat rogol, mahkamah boleh, apabila
hal itu dibuktikan dengan sewajarnya, memerintahkan perempuan itu memberi
apa-apa elaun bulanan yang difikirkan munasabah oleh Mahkamah.
v. Penjagaan.
Hubungan nasab (keturunan) anak tak sah taraf dengan ibu
serta ahli keluarganya tidak terputus. Oleh itu tanggungjawab menjaga anak tak sah
taraf menjadi tanggungjawab ibu dan ahli keluarga di sebelah ibunya. Akta
Undang-Undang Keluarga Islam 1984 (Akta 303) seksyen 85 memperuntukkan bahawa :
Penjagaan kanak-kanak tak sahtaraf adalah semata-mata pada ibu dan
saudara mara ibu.
Peruntukan ini selaras dengan kehendak Hukum Syarak yang menetapkan
hubungan nasabnya (keturunan) hanya dengan ibunya sahaja. Kedudukan ini
sudah tentu memberikan hak penjagaan kepada ibunya atau ahli keluarga ibunya.
vi. Harta Pusaka.
Anak tak sah taraf tidak terputus hubungan kekeluargaan dengan ibunya.
Begitu juga ibu tidak terputus hubungan kekeluargaan dengan anak tersebut. Oleh
itu, kedua-duanya boleh mewarisi pusaka antara satu sama lain.
Seseorang anak tak sah taraf tidak boleh mempusakai harta bapanya yang
tidak sah. Begitu juga bapa tidak boleh mewarisi harta anak tersebut kerana
kedua-duanya telah terputus hubungan kekeluargaan.
vii.
Kematian.
Kematian
seorang anak tak sah taraf yang belum baligh adalah menurut hukum agama ibunya.
Jika ibunya beragama Islam, maka dia dihukum sebagai seorang Islam. Oleh itu
mayatnya hendaklah diurus secara pengurusan jenazah Islam. Jika ibunya bukan
seorang yang beragama Islam, maka di dihukum sebagai bukan seorang beragama
Islam sekalipun lelaki yang menyetubuhi ibunya adalah seorang Islam.
viii.
Pertukaran Status Anak Tak Sah Taraf
Seseorang
anak tak sah taraf boleh bertukar sifatnya apabila dia dibuang oleh ibunya dan
dijumpai oleh orang lain. Pada ketika itu statusnya akan bertukar menjadi anak
laqit (iaitu anak pungut). Dia akan menjadi anak angkat kepada sesiapa yang
memungut dan diberi tanggungjawab memeliharanya berdasarkan peruntukan yang diberikan
kepada seorang anak angkat.
TOPIK 3 : USAHA- USAHA PELBAGAI PIHAK DALAM
MENANGANI MASALAH WANITA
TERLANJUR DAN ANAK TIDAK SAH TARAF
Sedai maklum, pembuangan bayi
adalah bermula dengan kelahiran anak luar nikah atau anak tidak sah taraf dari
pasangan yang tiada ikatan perkahwinan yang sah. Sangat mengecewakan kerana kes
ini meningkat hari demi hari, tahun demi tahun. Tambahan pula, statistic
menunjukkan golongan Melayu yang beragama Islam mencatatkan kedudukan paling
tinggi. Menurut Datuk Seri Shahrizat Abd Jalil, isu pembuangan bayi bukanlah
satu kesalahan yang boleh di pandang enteng. Katanya lagi, “ saya tidak mahu
ada pihak mengambil ringan kes pembuangan bayi sehingga membiarkan kes ini
menjadi budaya yang menular dalam masyarakat seolah-olah kita berada pada zaman
jahiliyah”.[9]
Rentetan itu, apakah reaksi dan tanggungjawab kita? Oleh itu, tindakan yang
sepatutnya harus dilakasanakan untuk membendung perkara ini.
3.1 SEKOLAH
HARAPAN DAN RUMAH HARAPAN (SHRH)
Sekolah Harapan dan Rumah
Harapan yang terletak di Jalan Pegawai,
Jasin, Melaka iaitu di bangunan lama milik Syarikat Air Melaka Berhad (SAMB)
beroperasi dari jam 8 pagi hingga 10 malam. Kerajaan memperuntukkan Rm 100,000
untuk kos baik pulih dan sekolah itu mempunyai empat kelas, bilik computer,
bilik mesyuarat dan pejabat pentadbiran. SHRH yang telah beroperasi pada awal
September 2010 sudah menerima 49 remaja hamil dan bilangannya dijangka meningkat
kerana permohonan terus bertambah.[10]
SHRH adalah di bawah kendalian Jabatan Agama Islam Melaka (JAIM) yang
ditubuhkan untuk membantu remaja yang berkahwin awal dan pasangan terlanjur
dalam membina kehidupan dan membesarkan bayi sambil dapat meneruskan pelajaran di sekolah itu tanpa
gangguan masyarakat. Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam berkata,
‘ remaja dari negeri ini yang perkahwinannya mengalami masalah juga boleh
meneruskan pelajaran mereka di sini. Kita akan membantu mereka daripada
melakukan perkara yang tidak baik seperti buang bayi atau lari dari rumah”.
Katanya lagi, “cadangan penubuhan sekolah itu untuk member peluang kedua bagi
pasangan muda yang sydah terlanjur untuk meneruskan kehidupan tanpa gangguan
masyarakat lain sambil meneruskan pendidikan di sini”. [11]
3.2 : PUSAT PERUBATAN UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA
( PKSPUKM).
Satu lagi usaha yang dilakukan
ialah dengan penubuhan PKSPUKM yang ditubuhkan untuk membantu wanita hamil anak
luar nikah dan lebih utama lagi adalah untuk membendung masalah pembuangan
bayi.[12]
Jabatan Kerja Sosial , Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia tampil
menjelaskan alternative yang dapat dikongsi bersama masyarakat agar isu ini
dapat ditangani. Jelas, objektif penubuhan PKSPUKM adalah untuk memastikan kesihatan ,
kebajikan, dan keperluan ibu ketika mengandung dan selepas melahirkan anak
sekaligus memasyikan kesihatan , kebajikan dan keperluan ibu tersebut.
Suraiyah
Harun merupakan Pegawai Kerja Sosial Perubatan PKSPUKM dalam sesi pembentangan kertas kerja yang
bertajuk “ Pengurusan Kes Ibu Tanpa
Nikah di Pusat Perubatan UKM”
menjelaskan, pihaknya menerima sesiapa sahaja di kalangan ibu tanpa
nikah untuk mendapatkan rawatan antenatal dan postnatal di sini. Kebanyakan kes yang diterima ialah apabila pesakit dating
sehari sebeleum bersalin. Hanya 10% yang
dating dan mendapatkan rawatan artenal di PPUKM. Pakar penasihat
perubatan yang merawat pesakit ini akan mengenalpasti status kes ibu hamil
tanpa nikah dan seterusnya bertindak merujuk kepada kes ke Jabatan Kerja Sosial
Perubatan dengan segera. [13]
Rentetan itu, melalui maklumat
yang diperoleh, alternative yang diambil iaitu dengan beberapa tindakan serta
intervensi psikologi bertujuan memberikan terapi sokongan emosi kepada pesakit
bagi mengembalikan keyakinan diri. PKSPUKM bukanlah badan yang akan menetapkan
hidup seseorang ibu hamil itu, tetapi PKSPUKM ialah satu badan yang bermatlamat
membantu pesakit untuk membuat pilihan bersesuaian dan membekalkan pesakit
dengan maklumat tentang pengurusan bayi serta diri sendiri. Tambahan lagi,
PKSPUKM bukanlah tempat atau perantara yang akan mengatur kepada siapa bayi
tersebut akan dijaga bahkan PKSPUKM lebih menggalakkan supaya pesakit bersedia
memberitahu waris mereka tentang diri pesakit. Justeru, PKSPUKM di sini bertindak
sebagai orang tengah yanag akan menjelaskan sebaik mungkin dan sedaya upaya
akan meyakinkan keluarga pesakit agar menerima anak mereka.[14]
3.4 : PUSAT
KEBAHAGIAAN WANITA DAN REMAJA ( KEWAJA)
KEWAJA ditubuhkan atas dasar
simpatiuntuk melindungi gadis terlanjur. Menurut pengetua KEWAJA , Yahya
Muhamad Yusof, “ pusat ini telah membela ratusan malah ribuan remaja yang
terlanjur dan hamil sejak ditubuhkankira-kira 12 tahun yang lalu. Yanya,
seorang yang aktif dalam bidang kebajikan yang berperanan sebagai kaunselor,
matlamat utamanya adalah untuk memberi kesedaran serta
membimbing remaja yang rosak akhlak dan penagih dadah. Beliau juga
mengakui pada mulanya tidak berani untuk mengambil remaja hamil tanpa nikah di
bawah tanggungan KEWAJA kerana memikirkan risiko yang akan diterima. Katanya, “
melihatkan betapa ramainya orang membuang bayi ketika itu, saya merasakan satu
tanggungjawab dan perlu lakukan sesuatu untuk menangani masalah ini”. Jelas
disini, betapa mulianya peribadi Yahya. [15]
Yahya mempunyai pengalaman selama
20 tahun dalam bidang kaunseling terhadap penagih dadah, pesakit jiwa, masalah
rumah tangga dan sebagainya dan beliau menggunakan kebolehan yang dikurniakan
oleh Allah kepadanya untuk berdakwah juga sebagai pelindung kepada insan-insan
tersebut. Beliau mula mengambil golongan tersebut selepas beliau berumah tangga
iaitu pada tahun 1996. Kawasan kediaman KEWAJA ialah di rumah dua tingkaat
beliau iaitu di Taman Seri Gombak sebagai tempat perlindungan wanita
terlanjur sehingga melahirkan anak
tersebut kerana rata-rata dari mereka tidak di terima lagi oleh keluarga
sendiri.[16]
Atas nasihat Jabatan Kebajikan
Masyarakat (JKM) , Yahya mencari tempat yang lebih kondusif untuk gadis-gadis
berkenaan kerana keadaan rumahnya yang kurang sesuai untuk kegiatan kebajikan
tambahan pula beliau sudah berumah tangga. Akhirnya , Yahyamemperoleh sebuah
bangunan yang agak selesa untuk dijadikan pusat kebajikan dan penjagaan
gadis-gadis terlanjur iaitu di Sungai Mulia, Gombak. Bilangan gadis yang
ditempatkan di pusat itu kira-kira 15 orang gadis. Akan tetapi, bilangan ini
meningkat dari 25 hingga 30 malah lebih daripada itu.
Yahya juga menceritakan
pengalaman beliau di awal penubuhan pusat tersebut , beliau menerima tohmahan
dan kritikan daripada pelbagai pihak kerana menaggap perbuatannya itu
menggalakkan lagi gejala dan permasalahan ini. Berpaksikan misinya, Islam sendiri menggalakkan umatnya
menutup aib seseorang. Segala tohmahan tersebut sedikit pun tidak menjatuhkan
semangat beliau dan beliau meneruskan niatnya yang mulia itu.
Selain itu, menurut insan mulia
yang berasal dari Seri Menanti ini bahawa kebanyakkan penghuni yang datang
sendiri ke pusat ini dan pihak KEWAJA sendiri akan menghubungi dan memaklumkan
kepada keluarga gadis berkenaan setelah
memperoleh latar belakang mereka. Sementara menunggu saat melahirkan
anak penghuni pusat akan di dedahkan dengan sesi kaunseling, kuliah agama,
motivasi diri dan lain-lain dengan harapanakan menjadi pegangan dan pedoman
kepada gadis tersebut selepas keluar dari KEWAJA kelak. Bayi yang dilahirkan
akan diberikan kepada keluarga angkat yanag mana cara ini sebenarnya dapat
menguranakan permasalahan pembuangan bayi.[17]
KESIMPULAN
Anak tak sah taraf bukanlah seorang insan yang terbiar dan tidak
bermaruah seperti yang disangkakan oleh sesetengah masyarakat. Malah dari sudut
agama dan undang-undang, dia mendapat perlindungan penuh daripada ibunya, keluarga
ibunya dan juga pemerintah. Anak tak sah taraf juga berhak mendapat keistimewaan,
faedah, kebajikan, pendidikan dan boleh melakukan aktiviti-aktiviti harian
sepertimana kanak-kanak lain yang sah tarafnya. Masyarakat harus memberi
pertimbangan yang adil terhadap kedudukan anak tak sah taraf. Dengan adanya
pertimbangan yang adil, maka akan terhapus tekanan yang sering menghantui
hidupnya. Oleh itu dia mampu menjadi insan soleh dan berguna untuk agama,
bangsa dan negaranya.
BIBLIOGRAFI
1) Nor
Shamshinor Baharin. 2007. Mendidik Anak dari Perspektif Islam. Al-Islam, Disember.
2) Muhammad Luqman Makhtar. 2011. Nasab dan Pernikahan
Anak tidak Sah Taraf. Al-Ustaz, Isu
No.3.
3) Abd
Kadir Mohd Ayub. 2011. Anak luar Nikah. Dewan Masyarakat. Jun.
4) Badrul
Hizar Abd Jabar . 2011. http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Sekolahremajahamilpenuh/Article. 5 November.
5) Webah
Salleh. 2009. KEWAJA Lindungi Gadis Terlanjur. Aniqah. September.
6)
Abdul Ghaffar Surip. 2012. http://kaunselingsyarie.blogspot.com/2012/05/carta-statistik-anak-tak-sah-taraf.html. 18 May.
[1] Dr. Fatimah
Abdullah. 2010. Pendaftaran Anak Luar Nikah Setiap 17 Minit 17 Saat. Al-Islam,
April. Hlmn.14
[2] Abdul Ghaffar
Surip. 2012. http://kaunselingsyarie.blogspot.com/2012/05/carta-statistik-anak-tak-sah-taraf.html. 18 May.
[4] Nor Shamshinor Baharin.
2007. Mendidik Anak dari Perspektif Islam. Al-Islam, Disember. Hlmn. 66
[5] Muhammad
Luqman Makhtar. 2011. Nasab dan Pernikahan Anak tidak Sah Taraf. Al-Ustaz, Isu No.3.Hlmn.34
[8] Ustaz Umar Muhammad Noor. 2011. Batasan Aurat Anak tidak Sah Taraf
dalam Keluarga. Al-Ustaz,Isu No.3. Hlmn. 37
[10]
Badrul Hizar
Abd Jabar . 2011. http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Sekolahremajahamilpenuh/Article. 5 November.
[11]
Ibid. Hlmn 39
[16] Ibid. Hlmn. 45
[17] Ibid. Hlmn. 46
No comments:
Post a Comment